Zijn mijn destructieve gedachten een vorm van fobie?

Ik kan niet meer op een trein wachten, zonder dat ik me levendig voorstel dat ik er voor spring. Nu heb ik echt geen enkele reden om er voor te springen, maar toch krijg ik die beelden niet uit mijn kop. Ook stel ik me soms voor hoe ik iemand anders voor een trein duw. Dit speelt zich enkel af in mijn hoofd, maar wekt wel een grote angst op. Vaak gaat er dan een soort van gevoel van verlamming door mijn lichaam. Dat de mogelijkheid bestaat dat ik dat soort dingen denk, vind ik al eng genoeg.

Een ander voorbeeld:
Wanneer ik een mes voor me zie liggen, beeld ik me in hoe het is om iemand anders of mezelf te steken/snijden.

Nu klink ik misschien als zeer een gevaarlijk persoon, maar dat ben ik absoluut niet. Ik ben mij wel bijna altijd bewust van het gevaar dat een persoon kan zijn. Ik zal nooit tot zulke destructieve acties overgaan.

Toch vraag ik me af of ik hierin één van de weinige ben.
Ik heb ook hele erge hoogtevrees en dat voelt in elk geval als een zelfde soort principe. Bij hoogtevrees (tenminste zoals ik het ervaar) 'zie' ik mezelf altijd in afgronden en andere dieptes springen.

Is dit een vorm van een fobie en zo ja welke fobie dan?
En is er een manier om er vanaf te komen?

Of zijn dit gedachten/fantasieën die bij het mens zijn horen?
Is dit een destructief kantje dat in elke mens aanwezig is?

Hopelijk heb ik jullie niet al te bang gemaakt,
Merci voor de antwoorden alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen fobie lijkt het maar een soort fascinatie wat zou kunnen gebeuren , als , als !!! Raadpleeg evt een psycholoog . Heb je onverwerkt verdriet ? een weg gedrukte traumatische ervaring ? Je hebt eigen lijk denk je geen vat op dingen dn op die manier kan je eindelijk zelf beslissen wat er gebeurt . Luister niet naar dat onrust suikertje in je hoofd !! Gebruik Je verstand .

Het beste antwoord

Fantasie is een wonderlijk iets. Je kan je van alles voorstellen: zowel negatieve dingen als positieve dingen. Als je je regelmatig afvraagt: "Wat zou er gebeuren, als ik...", dan kan je allerlei vreemde gedachten in je hoofd brengen. Dit kunnen negatieve en positieve gedachten zijn. Misschien heb je je ook wel eens voorgesteld hoe het zou zijn om bijvoorbeeld een relatie te hebben met je favoriete wereldberoemde zanger(es) of acteur/actrice. Dat is dan een positieve fantasie. Ik zou me niet te veel zorgen, wanneer je naast de negatieve fantasieën ook positieve fantasieën hebt. Als je alleen maar negatieve dingen denkt, is het misschien wel tijd voor professionele hulp.

Die destructieve gedachten zijn overigens geen fobie, maar een fantasie die bij meer mensen voorkomt.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een fobie wil zeggen dat je een constante angst heb voor iets zonder dat daar een speciale reden voor is. Bv voor spinnen, maar ook wanneer je er over leest, een film ziet over spinnen, achter glas enz.
Je moet weten dat er in ieder persoon een moordenaar, verkrachter, dief enz zit.
De meesten zullen dat onbewust onderdrukken, andere zullen daar moeite mee hebben en andere doen wat ze denken.
Het is dus mogelijk dat er bij u flarden gedachten ontsnappen aan het onderdrukken.
Dit kan bij u getriggerd worden door een trein die aankomt. Bij iemand kan bv de moordgedachte opkomen bij het zien van zijn grootste vijand. Zo zal en militair iemand zonder probleem doden wanneer hij wordt bereikt, terwijl hij dit in het normale leven nog niet zou aan denken om iemand te doden.
Wat mij betreft gaat het hier niet om een fobie. Maar als je denkt dat het ernstig word zou ik toch een dokter raadplegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vaak vernomen dat mensen dergelijke gedachten hebben en het lijkt me geen fobie. Dat is echt iets anders. Ook omdat ik deze gedachten zelf ken en van veel mensen heb gehoord dat ze zulke gedachten hebben, lijkt het me niet ernstig. Het is maar een gedachte. Zie het gewoon als een gedachte. De gedachte komt op, en je bent je ervan bewust. De daad zelf hoeft dan nog bij lange na niet plaats te vinden en beschouw de gedachte maar als iets menselijks en laat hem gewoon weer los.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zolang het bij gedachten blijft is er niks aan de hand. Waarschijnlijk ziet je lichaam een trein of een hoogte als een gevaar en probeert je met deze beelden je te waarschuwen. Daarom voel je je ook verlamt en probeer je waarschijnlijk snel weg te komen van deze plek zodat je de gedachten niet meer hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je beschrijft is heel duidelijk een angststoornis. En wel een angststoornis met een obsessief karakter (je kunt de gedachten niet uit je hoofd zetten, en ze blijven zich aan je opdringen). Het is dus géén fobie, omdat een fobie zich beperkt tot specifieke objecten of omstandigheden. Wat jij hebt, is verwant aan OCD (= Obsessief Compulsieve Dwangstoornis), maar aangezien bij OCD ook dwanghandelingen een rol spelen, en jij die niet noemt, is het ook weer geen OCD.
Maar om kort te gaan: dit is geen fobie, maar een angststoornis.
Dit is beslist NIET normaal, en het is zeer aan te raden hiermee naar een psycholoog/psychiater te gaan, omdat het je leven sterk negatief beïnvloed!