waar worden de aanames "iedereen heeft zijn prijs" en "iedereen is onder bepaalde omstandigheden in staat tot moord" op gestoelt?

je kan het nooit bij iedereen checken. omdat de bepaalde omstandigheid of dejuiste prijs zich vaak niet aanmelden. het is dan toch een niet te gronden aanname?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ik denk dat het in onze genen zit. ik sta ook niet voor mezelf in. ik ben pacifistisch. zal een ruzie en zeker een gevecht altijd uit de weg gaan. oorlog vind ik altijd zinloos. noem mij een watje, of noem mij laf, maar ik ben van mening, dat er is nog nooit iets definitief opgelost met geweld.
toch weet ik niet wat ik zal doen, als blijkt dat een of andere schoft mijn dochter en/of mijn kleinkinderen op welke manier dan ook iets vreselijks heeft aangedaan. ik sluit niet uit, dat op dat moment mijn laagje beschaving smelt als sneeuw voor de zon en dat ik toch op zoek zal gaan naar een "oog voor oog". hoe verwerpelijk ik dat ook vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is inderdaad een ongegronde aanname, een onderbuikgevoel wat dit ingeeft.

Als iemand 'onomkoopbaar' lijkt, kan hij altijd door dwang (chantage) worden gestimuleerd om alsnog te handelen zoals dat gewenst wordt. Maar er is geen garantie dat iemand ook zal toegeven aan die dwang of chantage.
13 jaar geleden
Helaas op de realiteit, ondanks dat het lijkt op een generalisatie. Ondanks dat je nooit kunt zeggen 'iedereen', zal het gros van de mensheid door de bocht gaan voor een miljoen. En ook weer zo goed als iedereen is in staat tot moord, als de omstandigheden maar extreem genoeg zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat de meerderheid betreft ga ik absoluut met je mee. er is destijds dat bekende onderzoek met die stroomschokken geweest. daar is geen woord spaans bij. maar toch heb ik de hoop dat sommige mensen liever eerst zelf zouden sterven dan dat ze tot moord over zouden gaan, in welke situatie dan ook.
Zijn niet méér dan aannames. Gaat uit van de misvatting dat alle mensen onderdeel uitmaken van één grijze massa. Is gelukkig niet zo. Mensen als moeder Theresa en Albert Schweitzer zouden liever zelf sterven dan --voor de keuze gesteld-- een ander doden.