Kun je enerzijds hoogsensitief zijn, en anderzijds gevoelloos?

Ikzelf raak snel overprikkeld, en ontroerd door muziek. Verder ben ik perfectionistisch, en kan erg slecht tegen druktes en dingen tegelijk doen. Ook presteer ik onder de maat wanneer anderen ‘verwachtingen’ van me hebben, ben ik gevoelig voor pijn, en heb ik een complexe innerlijke belevingswereld. Kritieken en nare gebeurtenissen blijven lang bij mijn hoofd steken, en komen regelmatig terug in mijn gedachten. Echter; Ik voel goed aan hoe anderen zich voelen, maar hun gevoelens lijken mij niet te ‘raken’, en ik voel eigenlijk nauwelijks of nooit medelijden met anderen, en hun stemming beïnvloedt mijn stemming ook niet, het lijkt wel alsof ik op dit gebied gevoelloos ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennelijk kan dat, want jij voelt dat zo. Maar het zijn allemaal maar plakkertjes. Al jouw eigenschappen bij elkaar maken je tot wie je bent. Een mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Stippel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zeg je dat mooi:"complexe innerlijke belevingswereld "
Ik weet hoe dat is,ik zeg zelf altijd:'het is een chaos in mijn hoofd".
Maar jij drukt het beter uit.
Ik denk trouwens dat het best kan wat jij vraagt,en dan ben je echt niet gevoelloos hoor!
Ik heb vaak een muur om me heen,ik heb genoeg aan me zelf en dan kom ik soms ongeïnteresseerd en misschien gevoelloos over maar er gaan altijd juist teveel emoties,gevoelens en prikkels door me heen en komen op me af,pfff,snap je me nog?
Ik snap niet hoe andere mensen alles verwerken wat op ze af komt,ik vindt dat heel moeilijk.
Dat is idd HSPvolgens mijn behandelaars.
Maar het zijn labeltjes en ik had er al een paar(Borderline+eetstoornis)
En het begon allemaal met dat ik een 'lastige puber'was.
Moest het ff kwijt..^_~
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen, en zeker pubers, worden meestal als lastig door hun omgeving ervaren.... en daar zit um nou net het grote punt! Als je in die veroordeling/afkeuring van de buitenwereld gaat geloven en zelfs zeker gaat weten dat het zo is, dan plak je jezelf die label op. En kom er dan nog maar es snel vanaf!!! Voor HSP is het ook moeilijk om alles van vanbuiten vanbinnen te verwerken. Dat hoort erbij en het mooie is: dat kan je (deels ??) leren!!!
Moest ik ook effe kwijt Laurena ;-))) <3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@desolance bij mijn weten is HS niet meer dan 'meer dan gemiddeld gevoelig' en beperkt zich dit niet tot een bepaald oppervlak, of bepaalde prikkels. alle indrukken komen over het algemeen heftig binnen, want ze zijn niet te filteren.
het is wel te leren hoe om te gaan met de impact die het heeft, maar HS op het ene vlak wel en andere niet is voor mij persoonlijk iets nieuws. heb het dus net over je reactie naar buiten wat eventueel op 'system shutdown' kan duiden waardoor anderen denken dat het je niets doet, maar heb het puur over je eigen beleving: niet voelen. @stippel
ben het met je eens, maar dat het kennelijk kan ben ik deels met je eens. praten we hier over HSP, HS, indigo, etc. lijkt me het heel sterk dat het kan (even los van of het bestaat, en door wie het niet erkende labeltje is opgeplakt) als we praten over een hele menselijke eigenschap ben ik het enorm met je eens. elke mens is voor bepaalde dingen gevoeliger/ongevoeliger. daar heeft men geen label voor nodig, laat staan dat het van toepassing zou moeten zijn en of hetgeen de vraagsteller aangeeft 'wel klopt/kan'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (8)

Ik ben zelf ook hoogsensitief. Ik denk niet dat je daarin 'gevoelloos' bent, want je voelt andere mensen goed aan etc. Dat het 'niets' met je doet is een ander verhaal. Ik denk dat jij je goed kan afsluiten van andere mensen. Zoiets van: 'Dit gevoel is niet van mij dus ik kan er niets mee.' En verder doe je daar dan niets mee, en blijkbaar doe je dat onbewust al.
Ikzelf, en andere hsp'ers die ik ken, hebben hier juist moeite mee en trekken teveel van anderen aan.
Maar ik snap dat jij je dat afvraagt omdat het juist tegenstrijdig lijkt.
Heb je dit altijd al gehad en heb je het bij iedereen? In de loop van de tijd heb ik het geleerd en sluit ik sommige mensen eerder af dan andere.

Om even een lang verhaal kort te maken: Nee, je bent niet gevoelloos, je hebt je alleen op een bepaalde manier goed 'afgesloten'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Geen mens is gelijk aan een ander. De eigenschappen/ kenmerken van een HSP zijn vrij algemeen en je hoeft ze niet allemaal in hoge mate te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liesmoozie, in grote lijnen een prima antwoord!
+
In de literatuur wordt weleens het onderscheid tussen empathie en sympathie gemaakt. De invulling daarvan is soms zeer verschillend.
Maar een onderscheid kan zijn dat empathie eerder inhoudt dat je precies voelt wat een ander voelt en sympathie houdt dan meer de betrokkenheid mét die ander in (in zijn toestand).

Maar een groot inlevingsgevoel kan je vaak een tekortkomingsgevoel geven, je voelt je misschien egoistisch en inderdaad koel. Je groot empathisch gevoel geeft je eigenlijk een 'opdracht' mee die je eigenlijk helemaal (nog) niet volbrengen kunt. Ik las dat je pas 16 bent, je moet zelf nog zoveel leren en jezelf ontwikkelen en een stabiele plaats vinden.

Als je zelf sterker bent kun je andere ook beter helpen. Je kunt er (nog) meer voor de ander zijn in plaats van alleen invoelen. Je moet vaardigheden leren hoe je anderen echt kunt helpen, al is het invoelen al een goed begin.

Maak jezelf dus niet al te snel verwijten dat je gevoelloos zou zijn. Maar geef jezelf de tijd om met je talent (en 'handicap') van invoelen om te gaan. Probeer er achter te komen waar het in het leven om draait en dat niemand leeft voor zichzelf alleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fijn lezend en goed voelend antwoord!
+
Een HSPer zijn heeft erg veel voordelen, maar ook veel nadelen.
De bij jou binnengekomen info is vaak veel te veel en te heftig.
Dit kan een zee van lichamelijke klachten gaan veroorzaken.
Zo erg, dat je niet meer functioneel kan zijn in de maatschappij!
Maar je brein ondergaat ook een leerproces en is begonnen een deel van de info. te blokkeren en dat doet dat brein alleen maar om te overleven.
Pas als je geleerd heb, goed met je hoogsensitiviteit om te gaan, zal de nu geblokkeerde info van anderen, bij je binnen gaan komen en zal er een totaal andere wereld voor je open gaan, maar ook dit is een wereld van liefde en pijn.
Maar dan ben je ook op het volgende niveau gekomen, waar je sterker bent en meer overzicht hebt.
Opnieuw zal je brein het voor je regelen.
Heb er vertrouwen in, je staat aan de poort van een nieuwe wereld, maar het is aan jou of je verder wilt gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een mooi antwoord!
Plus+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap die minnen echt niet,als er nou nog bij werd gezegd waarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort onderwerpen krijgen nog al vaak minpuntjes.
Deze mensen, moeten er niets van hebben, maar zoeken deze onderwerpen wel regelmatig op.
Ze begrijpen de antwoorden niet, zien het als volkomen onzin en drukken, om iemand even terug te pakken, op de minduim.
Dank voor jouw plusje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dit mogelijk niet een klein beetje subjectief Ed om er vanuit te gaan dat de minnetjes zijn van 'nietgelovers' die er per definitie niets van moeten weten, maar toch (weet ik veel wat komen doen) dat soort vragen opzoeken, om vervolgens iemand terug te pakken (op wat het dan ook mag zijn, maar blijfbaar puur persoonlijk)? zo is het namelijk hoe het op mijn overkomt doordat je hier vanuit gaat. ik snap dat jij het zo ziet, maar zo benadeel je anderen die er een iedee bij hebben wat niet overeenkomt met dat van jou, wat blijkbaar wel het issue is waar het om zou moeten gaan. snap je wat ik bedoel te zeggen Ed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste GV ers weten blijkbaar niet de functie van een + of - duimpje.
geef je een minduimpje, dat geef je daarbij aan dat je het geen waardevol antwoord vind, het betekent niet, dat je het persoonlijk niet met de vraag eens bent!
Zo ook met een plus duimpje, ik kan jou beste wel eens een plusje geven omdat het een goed antwoord is, terwijl ik het totaal niet met je eens bent.
Mijn ervaring met b.v. spirituele, psychologische en alternatieve geneeskunst vragen, als men het persoonlijk niets vind, wordt er direct een min gedrukt, omdat men denkt dat het allemaal onzin is, dus zijn de antwoorden ook onzin, dus drukken!
Dus geeft men hiermede een persoonlijke mening.
Als ik een vraag over zieke vissen beantwoord en ik gebruik moeilijke termen/ woorden, zie ik het zelfde gebeuren.
En wat ook telt is, dat die oude man met al zoveel punten het altijd al beter wil weten dan een ander, dus lekker min drukken.
Of ze zijn nog boos op me van een vorig antwoord
Het op min drukken, bij bepaalde categorie vragen is algemeen bekend op G.V., alleen al om de categorie.
Mijn antwoorden gaan vaak duidelijk buiten de gangbare paden of/ en wijken nog al erg af van het gangbare, dus krijg ik min duimpjes.
Maar dat heb ik hier al drie jaar.
Ze vegeten hierbij, dat de meeste puntjes die ik wel heb, ook zijn gekregen van mensen die het wel een goed antwoord vonden.
Maar ik begrijp je goed, zag eerst al de drie vraagtekens aankomen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) waarom had je dan gelijk geen uitleg gegeven ed? ;-) ik snap dat de functie vaak simpelweg een waardering (of niet) vanuit een persoonlijk standpunt (en overtuiging is) geef net als jij weleens plusjes bij een antwoord waarbij ik nog veel meer vraagtekens heb, maar waarvan ik vind dat het voor de vraagsteller een zinnig of waardevol antwoord kan zijn. je antwoorden zijn dus geen onzin, net zo min als waar het op gebaseerd is. het is simpelweg vanuit een persoonlijk standpunt gegeven. niets meer en niets minder. dit onderwerp is een hot item, maar dat doet niets aan jou persoonlijke mening af, net zo min als dat van een ander vind ik persoonlijk. het kan bovendien van iedereen afkomstig zijn, dus wat heeft het voor zin om het in een bepaalde hoek te zoeken vraag ik me af? ik denk dat als deze vraag bij spiritualiteit stond je minder plusjes zou krijgen.
psychologie bevat meerdere wetenschappelijke takken om het maar even zo te zeggen. hier zal dus een andere onderbouwing worden verwacht dan bij 'maatschappij en samenleving'. maar hoe dan ook, zodra men actief is op GV zal men plussen en minnen ontvangen, en m.i. is dat geen goedkeuring of afkeuring 'van'. snappie? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kzalhet in de groep gooien en erovernadenken. ;-)
Wat jij beschrijft is:

Een puberbrein.

Vol met tegenstellingen en verwarringen.
Vol van zichzelf.
Vaak heel egocentrisch: ik voel dit, ik voel dat, mijn hoofd, mijn gedachten, mijn stemmingen............
Dat hoort er bij.
En vol vragen en verwonderingen en wisselingen in stemmingen.

"Himmelhoch jauchzend, zum tode betruebt" is daar een mooie Duitse uitdrukking voor.

Kortom: Een onaf brein!

Je bent pas 16.
Je brein is pas af rond je 25 ste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wellicht ben je te druk in je hoofd om iets te doen met de indrukken van anderen, maar als er over het algemeen zo is en er simpelweg geen sprake is van empathie dan zou ik het zelf niet weten.

ik herken bv wel het gevoel: dat is echt heel erg sneu, maar hier wil en kan ik niets mee want dat is voor mezelf niet te doen.
het medelij is er dan wel, maar doe hier niets mee omdat ik hier niemand mee helpt (laat staat dat het bevorderlijk is voor mezelf)

als een dergelijk gevoelig persoon kan je bij mijn weten #altijd# wel een keer wreed overvallen worden door de emoties van anderen puur door het impact wat het op je heeft.
je kan leren hiervan snel te herstellen en de draad vlot op de pakken, maar een hiervoor gevoelig persoon heeft er in eerste instantie echt geen vat op.
het filteren van indrukken is simpelweg niet mogelijk als je HS bent, dus dit blijft men hoe dan ook merken, en zal in eerste instantie een impact op je hebben.

daarbij zijn er meer mensen de niet HS zijn, ook niet van drukte houden, ook gevoelens en emoties aanvoelen van anderen, etc. aanvoelen.

het ene maakt nog niet het andere, dus het is voor mij lastig om hier een antwoord op te geven.

zo'n label schiet ook niet op, dus waarom zou dit een tegenstrijdigheid moeten zijn als het label HS in feite niet belangrijk is.
vergeet het labeltje dus is mijn advies, helemaal als het door zelftoebedeelde labeltjes of kenmerken 'van' gaat zoas HS HSP nieuwetijdskinderen, indigokinderen etc etc

dus: jij bent jij, en dit is een onderdeeltje va een totaalpakketje. so what ;-)
het kan idd dat je voor het ene gevoeliger bent dan voor het andere zoals welk ander persoon dan ook, dit ook heeft/is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee zo'n label schiet ook niet op, maar is wel een handvat om haar ergens te kunnen plaatsen in het grote geheel.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het label voortkomt uit een diagnose van een kundig iemand kan het idd heel veel handvaten en duidelijkheid geven is (ook) mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep! +
Jij hebt het al veel te druk met jezelf en je eigen gevoelen, emoties en gebeurtenissen. Die jou dus persoonlijk raken en bezig houden.

Ook heb je een onbewust relativering dat JIJ niet het leed van de hele wereld op je schouders kunt dragen. Dat is gewoon veel te veel en je kunt die hele wereld niet helpen.

Dat jij dus innerlijk 'koud' blijft voor het leed van anderen, komt dus omdat je niet het leed van alle anderen kunt dragen. Dat is gewoon teveel voor je. Zelfs 1 ander is al teveel voor je. Je hebt het al enorm druk met jezelf.

Wellicht voel jij ook dat het leed van anderen misschien wel een betekenis heeft. Net zoals jij van jezelf kunt voelen dat jou leed ook een betekenis kan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Je hebt alzoveel met je te stellen met je eigen complexe innerlijke belevingswereld schrijf je.

het lijkt alsof je gevoelloos bent naar anderen.

Mogelijk is het het een automatische zelfbeschermings reactie .
en geeft je brein een grens aan van tot hier en niet verder binnen laten komen .

Wonderlijk hoe het menselijke brein werkt !!
dit is wat ik denk .

heb verder geen bron voor informatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan perfect.
Maar dan zou ik eerder stellen dat je selectief hoogsensitief bent.
Iemand die over heel de lijn hoogsensitief is die heeft geen flauws benul wat het is om geen medelijden te hebben met anderen.
Pas als je op dat vlak minder sensitief bent/wordt kan je jezelf bewust of onbewust 'afsluiten' voor dat soort gevoelens.

Ik schrijf dit omdat ik vroeger over heel de lijn vrij extreem sensitief was, ik voelde ook de onuitgesproken pijnen van anderen doch tegenwoordig ben ik ook in staat om bepaalde gevoelens bewust van me af te houden.
Het is dan alsof ik beschermd word door een onzichtbare huls die mij wel haarfijn laat bevatten wat er gebeurt maar mij de pijnlijk aanvoelende gevoelsmatigheden bespaart ;-)

Persoonlijk ben ik heel blij met de komst van deze laag sensitieve ervaringen want het is wel boeiend maar ook best lastig als je écht alles oppikt wat er in anderen omgaat.

Liefs en Big Smile van me