Wat is de gemiddelde oceaantemperatuur?

We zijn nu aan het berekenen wat voor effect de stijging van de gemiddelde oceaantemperatuur heeft op de stijging van de zeespiegel. Na het vragen van een aardrijkskundedocent, vertelde hij ons dat hij meende dat een groot deel van de zeespiegelstijging bij verwarming kwam door het uitzetten van het zeewater zelf.

We hebben daarna berekeningen gedaan, maar kwamen maar tot een stijging van 0,32cm uit. Onze aardrijkskundedocent verwachtte een hoger getal, dus we denken dat we misschien een foute oceaantemperatuur hebben gebruikt. Wij kwamen namelijk op een gemiddelde oceaantemperatuur van 3,1 graden Celcius uit. Dit zorgt ervoor dat, wanneer we een gemiddelde temperatuurstijging van 2 graden nemen, het volume niet echt veel stijgt, aangezien water het laagste volume heeft op 4 graden celcius.

We vragen ons dus af:
Wat is de gemiddelde oceaantemperatuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

De oceaantemperatuur varieert van 33°C tot bijna -1.4°C
De oceaan bestaat uit twee (poolzeeën) tot drie lagen : De diepzee :ongeveer alles onder 2000 meter diepte , met een temperatuur juist boven het vriespunt (0.3 °C tot iets onder O°C) (zout water -zeer grote druk) , samen met een overgangsfase naar diepzee (200 à 2000 meter) diepte , met een temperatuur die nauwelijks hoger is dan in de diepzee .....vormt dit samen méér dan 90 % van de inhoud can de oceanen.
Daartussen is de 'spronglaag' of thermocline : 50 meter tot ongeveer 200 meter (maar ontbrekend in de poolzeeën)
Een temperatuur is daar niet op te plakken , omdat het een laag is van vermenging : zo kan die laag op een bepaald punt 15°C zijn en een kilometer verder al 10°C graden lager.
Het oppervlaktewater kan heel warm zijn of onder het vriespunt . Aangezien dit slechts tot een diepte van ongeveer 50 meter geldt ...kan die laag hoogstens een paar procent van de oceaan uitmaken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik vermoed dus dat je er met 3°C ongeveer ......op de juiste oceaantemperatuur zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Hmm, onze berekening was een stuk korter, maar ik denk dat ik erg veel heb aan je berekening. We hebben het nog eens met onze docenten besproken en zijn tot de conclusie gekomen dat het beter is dat we nog eens alles in de berekening nagaan. De berekening op zich is goed, maar misschien kloppen niet al onze gegevens, namelijk: 1.Na nog eens gekeken te hebben zijn we niet tevreden met onze keuze qua zeewater. We hebben namelijk gerekend met een gemiddelde verwarming van 2 graden celcius over al het water, dus ook het diepzeewater. Dit echter, is praktisch onmogelijk en al helemaal alleen met de zon. Het is dus beter dat we alleen het gedeelte nemen dat ook echt beïnvloed wordt door het zonlicht, namelijk de eerste 50-100 meter (zie je bron).
Echter, de bron zegt ook meteen dat de temperatuur van dit gedeelte erg moeilijk is vast te stellen. Kan je een gok wagen qua de temperatuur van dit water? 2. We zijn ook niet helemaal zeker van onze coëfficiënten. Deze lijken goed te zijn, maar misschien hebben we iets misgelezen... Ze komen van een universiteit uit Oostenrijk, dus je zou zeggen dat het wel klopt, maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
http://physchem.kfunigraz.ac.at/sm/Service/Water/H2Othermexp.htm Om alvast maar verder te kunnen, heb ik ook nog naar een andere site over Thermal Expansion gezocht. Hierbij kwam ik tot:
http://physics.info/expansion/ Wanneer je naar de grafieken kijkt, blijkt dat de procentuele groei van het volume eigenlijk nihil is, waarmee de uitspraak van mijn docent niet zou kloppen.
Doe ik nu gewoon iets niet goed, of klopt wat mijn docent zei inderdaad niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant ,op gebied van het uitzetten van het water zelf , moet U het antwoord schuldig blijven.
Maar er zijn zeker nog elementen die spelen bij de toename van het water level.
Twintig jaar geleden (toe er nog geen sprake was van warming up ) zag ik een documentaire over de Noorse kust. Waar geconstateerd werd dat het water level verontrustend veranderd was ter vergelijking met een halve eeuw daarvoor , met meer dan 30 cm in midden Noorwegen alleen.
De oceaan bestuderen is specialistenwerk : het zoutgehalte varieert , aandeel zoet water verhoogt door afsmelten landijs. De grondwaterspiegel verlaagd over bijna heel de wereld...dus naar zee , drijvende continenten= landvolume is niet constant....allemaal dingen die een minimale rol spelen.
Maar wanneer ik die stijging in Noorwegen zie ...30 cm in een mensenleven (en men verwacht 70cm op 100 jaar tijd)
Dan moeten er toch nog andere redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.regjeringen.no/en/dep/md/kampanjer/engelsk-forside-for-klimatilpasning/library/publications/sea-level-rise-in-norway-in-the-21st-cen.html?id=582589
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn berichten/ geruchten dat de warme golfstroom aan het veranderen is, waardoor het niet/ minder de kust zal aan doen van Noorwegen, hierdoor zal het water kouder worden en de zeespiegel weer zakken, of denk ik nu te simpel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, waar jij (u?) het over hebt (heeft) vind ik ook een erg interessant onderwerp en ik heb ook al eerder een vraag gerelateerd aan dat voorval gesteld. En inderdaad, hoewel dit inderdaad de zeespiegelstijging zou kunnen stagneren, heeft het verder ook tot effect dat er een plaatselijke glaciaal kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de richting van de golfstroom zal veranderen ...namelijk in Noord Zuid richting ipv van ZW-NO zoals nu is een grote waarschijnlijkheid. En we beginnen daar nu al tekens van te zien.
De schuld is weer het afsmelten van het ijs. Op een gegeven moment in de nabije toekomst zal er vrije stroming zijn in de Arctische Zee. Die stroming is nu beperkt tot West Groenland (de redenen waarom het in New York 's winters kouder is).
De golfstroom die wij (ook Noorwegen) kennen brengt ons maritieme vrij milde winters. Maar die stroom zal afwijken naar Oost Groenland ...en wij zullen rechtstreekse polaire relatief zoete zeestroming krijgen).
Het onheilspellende is : dat die stroming naar de Oostkust van Groenland het landijs nog vlugger laat smelten.
En het is alleen het smeltend landijs dat invloed heeft op het stijgen van de zeespiegel.
Het oceaan -ijs heeft daar weinig invloed op ...tenzij de redenen in de vraagstelling en antwoorden verwerkt.
Een nieuwe glaciale zal wel niet voor morgen zijn want 'alles' wijst juist in de richting van vrij felle opwarming...die weliswaar lokaal anders zal uitdraaien : wij krijgen koudere winters , De regen in de Sahel komt terug ......maar honderden atollen zullen verdwijnen , Noordwest India (daling grondwater), Kenia en Tanzanië (vervallen regenseizoen)¨dreigen woestijnen te worden

Andere antwoorden (1)

Heb een beetje zitten surfen maar niets kunnen vinden. De temperaturen varieren sterk, afhankelijk van de locatie en seizoen op de aarde.
Wel heeft de temperatuursverandering op het zeewater een grote invloed op de stijging van de zeespiegel.
Opwarming van de aarde veroorzaakt een stijging van de zeespiegel volgens twee mechanismen:
water zet uit bij verwarming en daardoor stijgt automatisch de zeespiegel; gegeven de gemiddelde oceaandiepte van 3790 meter betekent dit per graad Celsius minder dan een meter niveaustijging;
door het afsmelten van landijs komt er meer water in de oceanen; al het ijs op Groenland verdeeld over de oceanen zou bijvoorbeeld goed zijn voor zeven meter water (de jaarlijkse bijdrage aan de zeespiegelstijging is echter klein, zo'n 0,1 mm.

Onder meer uit grondboringen waarbij oude kustlijnen zijn terug te vinden, is gebleken dat de hoogte van de zeespiegel altijd aan veranderingen onderhevig is geweest. Tot 25 duizend jaar geleden is de hoogte van de zeespiegel met redelijke zekerheid bekend. Tot 20 duizend jaar terug lag deze ongeveer 120 m lager dan tegenwoordig. Tussen 20 duizend jaar geleden en het einde van de laatste ijstijd (die het Holoceen inluidde) is een sterke stijging tot wel 10 mm per jaar zichtbaar. Daarna gaat de stijging aanmerkelijk langzamer met gemiddeld 0,1 á 0,2 mm per jaar. Het is moeilijk vast te stellen hoe groot de wereldwijde fluctuaties zijn in deze periode, maar niveauwisselingen tot 30 cm zijn niet uit te sluiten. Vanaf ongeveer 1850 is er echter weer een temperatuurstijging merkbaar waardoor de zeespiegel ongeveer 20 cm is gestegen. In de 20e eeuw steeg het zeeniveau met ongeveer 1.74 mm/jr, waarbij aangetekend moet worden dat de stijging in de tweede helft van de eeuw (1.45 mm/jr) lager was dan in de eerste helft (2.03 mm/jr).