Wat is de functie van baardgroei (op anatomisch vlak)

Zoals nagels die bescherming bieden aan onze gevoelige vingertoppen, maar waren hebben juist mannen baardgroei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Geen feit, maar inschatting:

Baardgroei heeft geen "nut", maar is een bij-effect van het hogere testosteron, dat weer wel een evolutionair nut heeft. Zo zijn er meer zaken bij mens/dier die evolutionair geen voordeel opleveren, maar gepaard gaan met iets anders dat een voordeel heeft. Een bijwerking zonder nadelen zal evolutionair niet worden uitgefilterd.

Dus: testosteron leidt tot kracht (positief) en baardgroei (neutraal). Dit geeft een evolutionair voordeel, dus individuen met testosteron planten zich voort en ook de nakomelingen hebben wat meer baardgroei.

Toegevoegd na 39 seconden:
inschatting is verkeerd woord, moet zijn: een hypothese op basis van gerelateerde kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lijkt me dat mannen (als jagers) dat van oudsher nodig hadden als bescherming. Beter dat een of ander beest z'n klauwen in je baard zet dan in je wang. Baardhaar is ook best stug, dus zeker als je het nooit scheert, kan het nog redelijk wat beschermen.

Ook laat een grote baard veel mannelijkheid zien.

Tegenwoordig vinden we dit niet echt belangrijk meer (en is het ook niet meer nodig), maar duizenden jaren geleden was dit waarschijnlijk een heel stuk interessanter en/of handiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn neef gaf als antwoord dat zijn vrouw het zo lekker vond, zonder verder in detail te gaan. Zou kunnen en in dat geval zeer nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mannen hebben baardgroei omdat er vroeger gejaagd moest worden, ook in de winter. Zo'n baard is dan natuurlijk lekker warm. Dat is nu natuurlijk evengoed nog zo. Het is natuurlijk ook bescherming maar ik denk dat het vooral voor de kou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van ouds her waren de mensen hetzelfde gekleed , mannen en vrouwen droegen lange gewaden en waren niet herkenbaar in kleding of je te doen had met een man of een vrouw , daar heeft God duidelijk een onderscheid in willen maken (omdat God wist dat de mens eenmaal kleding aan zou moeten trekken , na de zondeval , schaamde de mens zich voor elkaar en wilde kleding aan) , vandaar uit zie ik een verband liggen dat God de man geschapen heeft om een baard te krijgen zodat als men lange gewaden aan had men op een afstand al kon zien of er een vrouw of een man aan kwam lopen.
Mijn inziens is dat de bedoeling van baardgroei.
Je kunt dat natuurlijk niet terug herleiden naar onze tijd en mode , je moet kijken hoe het vanaf de eerste mens was en geweest is.