Kan een functionele proteïne door toeval ontstaan?

Proteïnen zijn de belangrijkste componenten van evolutie. Alle levende organismen bestaan uit proteïnen. Is de eerste proteïne door toeval ontstaan ? Zo ja, hoe groot was dan de kans? Ik heb hier nog een (niet wetenschappelijke) site gevonden waarin de evolutietheorie weergelegd wordt op basis van proteïnen. Iemand mening hier over? Alvast bedankt! http://evolutietheorie.blogspot.com/2011/01/eiwitten-kunnen-niet-door-toeval.html?m=1

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Typisch creationistisch schrijfwerk. Het spreekt over "evolutionisten" (wat dat ook mogen zijn, noirmaliter zeg je mensen die wetenschap aanhouden) maar het vraagstuk gaat niet over evolutie maar over https://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenese .
Stel even dat jij aanneemt dat het begin van het leven niet natuurlijk is verlopen, maar dat dat gestuurd werk is. Dan kan je nog steeds evolutie aannemen. Wat de berekening sowieso niet meeneemt is dat de kans dat er leven is ontstaan over ontelbaar veel planeten is verdeeld. Enkel het bewustzijn op een bepaalde plek kan zich verbazen over de kans dat dat bewustzijn op die bepaalde plek er is. Enkel de persoon met het winnende lot in zijn handen kan zich verbazen over de kleine kans dat precies hij gewonnen heeft. Weet je wat volgens dergelijk rekenwerk ook niet kan?
Dat jij precies bestaat. Als je bedenkt hoeveel spermatozoïden en eitjes en haast willekeurige acties precies hebben geleid tot jouw bestaan (nadar de eerste mens bestond).
Reddie
5 jaar geleden
De evolutie theorie gaat helemaal niet over het ontstaan van leven.
Het gaat over het ontwikkelen van de soorten leven.
Terzijde. de ''schepper'' heeft de poedel, de herdershond, de chiuahua etc. niet geschapen.
Het is overduidelijk bekend dat dat afstammelingen van de wolf zijn.
Voila, evolutie.

Antwoorden (2)

De vraag of een eiwit 'door toeval;' is ontstaan, is onnauwkeurig, en de link die je geeft is geschreven door iemand die geen enkel verstand heeft van biochemie en de huidige inzichten mbt hoe leven kan zijn ontstaan.
In tegenstelling tot wat je link suggereert, zijn eiwitten niet spontaan ontstaan in een soort oersoep; eiwitten zijn 'laatkomers' in het proces dat resulteerde in het ontstaan van het leven. Leven is waarschijnlijk begonnen met RNA; als er eenmaal RNA is, is de stap naar eiwitten relatief simpel.
Dat daarbij de kans op bepaalde gebeurtenissen zeer klein is, doet er niet zo toe als je een hele aarde hebt en een paar miljoen jaar de tijd.
tinus1969
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min?
LeonardN
5 jaar geleden
+
een hele aarde? Ik zie het altijd meer als dat leven ontstaan is op een van de ontelbare planeten. Het is als kijken naar een winnend lot en bedenken hoe bizar klein de kans is dat je wint. Precies DIE kans is klein, maar de kans dat iemand wint is behoorlijk.
Reddie
5 jaar geleden
Een paar miljard jaar zelfs.
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, leven is relatief kort na het ontstaan van de aarde begonnen. Eerder 100 dan 1000 miljoen jaar later.
Er wordt heel veel gespeculeerd over de mogelijkheden binnen de evolutietheorie en vooral de verschillende religies doen er veel aan om de evolutietheorie onderuit te halen.
Het plaatsen van de proteïnen (eiwitten) ergens in de evolutie is ook een heikel punt.
Heel veel "publicaties", ook op Wiki doen een slag in de ruimte met twijfels over oersoep en dat soort dingen.
Vergeet niet, dat de aarde zo'n 3,5 miljard (3.500.000.000) jaar geleden is ontstaan en dat er nogal wat tijd is verstreken om veel chemische reacties mogelijk te maken.
In het antwoord van Tinus 1969 wordt RNA geplaatst vóór de proteïnen, maar RNA is een veel ingewikkelder molecuul en wordt bovendien aangestuurd door het DNA dat nog véél hoger op de ladder staat.
De logische opbouw in de evolutie begint met héél eenvoudige elementen en moleculen zoals koolmonoxide, stikstof, water, zwavel, chloor en zo'n beetje alles wat nog steeds door de vulkanen aan gassen wordt uitgestoten.
In de basis van de organische chemie leer je o.a. dat je chemische reacties kunt initiëren met b.v. Uv-licht en gamma-stralen als gevolg van de vorming van radicalen. Wat je op het laboratorium presteert moet dus zeker wel in vele duizenden jaren kunnen ontwikkelen.
Uit moleculen als stikstof, ammoniak, water, koolmonoxide, zwavel en zwavelwaterstof moeten de eerste eenvoudige aminozuren kunnen worden gevormd (o.a. glycine ofwel amino-azijnzuur). Aminozuren worden uiteindelijk gekoppeld tot dipeptiden en polypeptiden die dan de basis worden van de eerste eenvoudige eiwitten.
Het idee van de oersoep is dus niet zo gek.
Vanuit deze eenvoudige moleculen is in de enorme lange tijd uiteindelijk iets functioneels ontstaan.
Je kunt in ons korte leven natuurlijk niet de evolutie "nawerken", maar logisch vooruit redeneren moet toch mogelijk zijn, zeker als je geen last hebt van een religieus scheppingsverhaal.
Een functioneel proteïne (b.v. enzymen) zullen dus zeker uiteindelijk spontaan zijn ontstaan, omdat ze ergens in de logica van de evolutietheorie zijn geplaatst.
Je kunt er dus ook van op aan, dat de RNA van Tinus 1969 véél later is ontstaan dan de eerste eiwitten ofwel proteïnen.