Zijn roofvogels schadelijk ?

Er komen (gelukkig) de laatste tijd weer meer roofvogels voor in het nederlandse landschap.Het zijn prachtige beesten(en beschermd).Vorige week zijn er 4 vergiftigd door vermoedelijk boeren bij en om persingen bij Nijmegen( dit volgens de plaatselijke krant) Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Boeren willen nog al eens slordig met gif omgaan om v.b. de muizen te bestrijden.
Muizen die nog niet dood zijn, maar wel vergiftigd, en nog rondlopen zijn een gemakkelijke prooi voor de roofvogel. Deze al suffe muizen ,zijn makkelijker te vangen dan de gezonde.
Indien de roofvogel een bepaalde hoeveelheid gif binnen krijgt wordt hij zelf ziek, maar gaat nog niet dood.
Omdat hij ziek en daardoor verzwakt is, kan hij geen gezonde muizen meer vangen, maar alleen al de zieke muizen omdat deze traag zijn geworden.
De roofvogel krijgt nu nog meer gif binnen en gaat uiteindelijk zelf dood.
Door het wegvallen van de natuurlijke vijand, komen er volgend jaar nog meer muizen, net zo lang totdat er weer voldoende roofvogels zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Boeren zijn bang voor pluimvee. Een redelijke roofvogel kan zo een kip mee nemen.
Echt grote vogels (Adelaars ed) zijn ook gevaarlijk voo rjonge geiten ed.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik denk dus dat je vraag een beetje subtieler kan zijn: Ze worden als schadelijk gezien door bepaalde mensen die bv pluimvee hebben. In de praktijk zijn ze -voor ons- vaak nuttig omdat ze kleine knaagdieren bejagen en die populaties kleiner houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het juist heel nuttige vogels, ze houden het wild in stand door dat ze op konijnen, muizen, ratten enz. jagen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een boer dit zou doen, hij zou alleen maar voordelen kunnen hebben van zo'n roofvogel in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als roofvogels schadelijk waren, hoe konden ze dan bestaan in de eerste plaats... Het is een kwestie van definitie... En als we alles weg zouden werken wat schadelijk was, dan zou er niets meer bestaan in korte tijd...

Als ik alles wat ik schadelijk vind, vernietigen kan en ik niet alleen maar iedereen, dan zou er heel snel niets meer over zijn... De ene persoon waar de krant over schrijft, die is alvast begonnen met dat te vernietigen wat hij schadelijk vindt... Ik hoop maar dat hij de enige is daarin en dat hij daar snel mee stopt... Of als hij ermee doorgaat gepakt zal worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, roofvogel zijn nodig voor het opruimen van ongedierte.
Zij kennen het verschil niet tussen pluimvee en ongedierte.
Dus gaan ze ook wel eens bij de boeren op bezoek, niet leuk voor de boer, maar wel te begrijpen..
Toch maar niet vergiftigingen. !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, roofvogels zijn niet schadelijk.
Zij zorgen juist ervoor dat bepaalde dierenpopulaties niet te groot worden.
Mensen zijn schadelijk. Mensen zorgen ervoor dat alles kapot gaat. Dieren zorgen er juist voor dat populaties in evenwicht blijven, terwijl mensen dat proberen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er vaak gezegd wordt dat roofvogels schadelijk zijn voor de weidevogelstand wil ik hierbij proberen om deze mythe enigszins af te vlakken en aan te geven welk voedsel roofvogels zoal op de menukaart hebben staan...

Ook komen tegenwoordig veel meer predatoren als de hermelijn, de wezel en de bunzing voor in onze natuur. Het aantal (jonge) vogels dat wordt doodgereden of wordt doodgemaaid is, samen met het aantal (jonge) weidevogels dat wordt gepakt door genoemde als de hermelijn, de wezel en de bunzing veel groter dan het aantal jonge weidevogels waarvan gezegd wordt dat ze worden gegeten door roofvogels!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Lees onderstaand stukje over roofvogels maar.

'In het verleden werd vaak gedacht dat roofdieren schadelijk waren en men vervolgde ze dan ook fanatiek, vaak aangemoedigd door een premiestelsel. In de loop der tijd
werd echter overtuigend aangetoond dat de activiteiten van deze dieren een sturende en stabiliserende kracht zijn in de natuur. Vanaf 1941 zijn alle roofvogels dan ook onvoorwaardelijk bij de wet beschermd. Door deze bescherming en het verbod op bepaalde chemische bestrijdingsmiddelen uit de jaren zestig en zeventig deden een aantal soorten roofvogels het begin jaren tachtig bijzonder goed. Hoewel de vermeende schadelijkheid van deze dieren allang achterhaald is, bleek toch dat veel mensen daar anders over dachten en plaatselijk werden de dieren opnieuw op grote schaal geschoten, geklemd en vergiftigd. Om hier een tegenwicht te bieden werd door samenwerkende natuurbeschermingsorganisaties en overheidsinstanties de Werkgroep Roofvogels Noord- en Oost Nederland opgericht. Vanaf '94 is overgegaan tot een landelijke werkgroep; De Werkgroep Roofvogels Nederland. In samenwerking met de Vogelbescherming stelt men zich ten doel een einde te maken aan het structureel vervolgen van roofvogels. Om dit op een goede manier te kunnen doen houdt men zich daarnaast bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk kennis over roofvogels in het algemeen."

Voor meer informatie: zie link