Groeien Tulpen nog in/op de vaas.....?

Natuurlijk verblijd ik mijn geliefde periodiek met de mooiste bloemen! Nu ik ze (in dit geval Tulpen) in de vaas observeer, heb ik het idee dat ze nog groeien!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Ja, klopt. Ze blijven groeien. Het plekje waar tulpen groeien zit in ieder geval boven de plek waar ze worden afgesneden.

Toegevoegd na 41 seconden:
'het plekje waar tulpen groeien' moet zijn 'het plekje op de stengel waar tulpen groeien'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker, de stelen groeien in de vaas dóór. Daardoor komt het ook dat ze op den duur krom gaan hangen.
Lees ook de tips bij http://www.goeievraag.nl/vraag/tulpen-water-vaas-zet.129223!
Amadea
12 jaar geleden
Vrijwel alle tulpen groeien nog in de vaas, ECHTER de ene soort echt veel meer dan de andere.

Om niet met moeilijke namen te gooien (die ik zelf ook niet allemaal weet) is mijn ezelsbruggetje: hoe groener de tulp als je hem koopt hoe harder hij groeit, er zijn van de gele en oranje tulpen bij nog bijna helemaal groen zijn als je ze koopt die halen met gemak de 15 cm erbij.

Andere soorten zoals de gemengde kleuren gaan beduidend minder hard (die zijn trouwens vaak ook duurder)

De truc: (eenvoudig en voor gevorderden):
eenvoudig: prik met een naald vlak onder de bloem door de steel, 1x en de groei zal echt minder zijn.
Voor gevorderden (en je moet het durven met je net gekochte tulpen....): knijp in de steel, vlak onder de bloem tot je "knak" hoort.

Als het goed is, is je bloem dan echt nog goed en staat nog rechtop maar groeien doet hij bijna niet meer.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik eens uitproberen! Ik haal wel eens zo'n pak op de markt en dat worden altijd van die lange lummels.
Ze groeien zeker nog, en het hardst als ze in een WARME omgeving staan! Ze groeien minder snel als wat kouder is (geld voor álle snijbloemen, kou verminderd de groeisnelheid).

Zet tulpen in een vaas met iets minder dan de helft daarvan water, knip een heel klein stukje van de onderkant van de steel af, zet ze op een zonnige plaats en ze groeien als kool. Grappig om te weten is dat ze naar de zon toe groeien ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je vindt dat ze té krom gaan hangen (omdat de bloem zwaarder wordt en de steel smaller), knip je gewoon weer een stukje van de tulp af zodat ze minder hangen... Kan gewoon en doet de bloem geen kwaad.

Toegevoegd na 3 minuten:
Pas als de blaadjes eraf vallen, dan kan je ze wegdoen. Als ze krom hangen betekent dat alleen, zoals ik al zei, dat de bloem zwaarder is doordat de steel smaller is geworden vanwege de groei.