Hoe herken je genetisch gemanipuleerde ingrediënten op de etiketten van voedingsartikelen?

Er staan op de etiketten van voedingsmiddelen vele E-nummers. Maar is er ook een bepaalde aanduiding waaraan je genetisch gemodificeerde ingrediënten kunt herkennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Volgens de Wet Etikettering Levensmiddelen moet er op het etiket van genetisch gemanipuleerd voedsel staan dat het om 'genetisch gemanipuleerd voedsel' moet gaan. Dus ondubbelzinnig moet er staan wat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Europese Unie heeft vastgesteld dat in voedingsmiddelen waar meer dan 0.9% GGO's of eindproducten van GGO's in zitten, dit moet worden vermeld op het etiket

Toegevoegd na 1 minuut:
Met meer dan 0,9 % GGO product moet men dit er dus opzetten. Op veel producten staat trouwens gemodificeerd zetmeel, dit is niet genetisch gemanipuleerd maar chemisch veranderd zetmeel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uit Wiki zetmeel:

Zetmeel is de voornaamste bron voor koolhydraten in de voeding, aanwezig in vele groentes en fruit, in pasta, brood, tortillas en bonen. De zetmeelindustrie raffineert (natief) zetmeel uit voornamelijk maïs, tapioca, tarwe en aardappelen. Nadien bewerkt de industrie het zetmeel eventueel afhankelijk van de toepassing tot gemodificeerd zetmeel. Enkele typische bewerkingen van zetmeel zijn bijvoorbeeld koudwater oplosbaar maken, katoniseren, oxideren, hydroxypropyleren, carboxymethyleren, dextrineren. Veruit meest toegepaste bewerking/modificatie is zetmeel afbreken tot glucosestropen.