De september zon is die minder sterk als in de zomermaanden?

Ik vraag me nu af of dat de zon in september minder sterk is dan de zon in bijv...juni juli augustus? en als de UV index 3 is , is dat dan erg laag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (5)

uv index is wat we ook zonkracht noemen. 3 is zwak en de kans dat je verbrand is laag.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonkracht

Toegevoegd na 2 minuten:
hier nog een site, je kunt de actuele zonkracht zien en er staat een beschrijving onder.
http://www.knmi.nl/datacentrum/weer_en_gezondheid/zonkracht.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de zomer kan de zonkracht zelfs 7 tot 10 zijn. kijk bij de tweede link die ik heb toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt zeker. De zomerzon brandt stevig in je nek, maar dit zonnetje kun je gerust een uurtje in gaan liggen zonder dat je oververhit raakt.
De zon zelf is even sterk. Maar de hoeveelheid licht die door de atmosfeer kan komen is minder, dus wat jij op je huid krijgt is in principe minder sterk dan wat je in hoog zomer (juli) op je huid kan krijgen..

Dit is vooral omdat de baan door de atmosfeer veel langer is, omdat de zon gemiddeld lager aan de horizon staat. De atmosfeer (of beter: De ozonlaag) filterT het licht, en reduceerd bv UV straling zeer sterk.

Overigens: Je kan nu nog steeds prima verbranden, zeker met de zeer heldere lucht die we de laatste dagen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook door de lagere stand van de zon, wordt eenzelfde bundel zonnestralen over een groter gebied verspreid en wordt iets of iemand daardoor minder "belicht/verwarmd".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lagere stand van de zon betekent natuurkundig dat de zonnestralen onder een groter hoek naar Nederland gaan.
Bij het bereiken van de dampkring zal een deel reeds reflecteren terug te ruimte in. Van het overige deel wordt door de hoek de frequentie iets veranderd. Het licht is ietsje geler (naar mijn mening), het rood is ook valer. Dit betekent ook minder warmte in de zonnestralen. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar eigenlijk zou dit met een regenboog zicht te maken moeten zijn. Deze kleuren zouden ook (iets beter zichtbaar) anders moeten zijn. Er is ook een verschil tussen de ochtendzon en de avondzon. In kleur en warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UV zal snel gaan afnemen, bij lage zonnestand, om dezelfde reden dat het in de bergen toeneemt. Dit onzichtbare licht heeft nog eerder de neiging om te verstrooien in de lucht dan blauw licht en deze stralen zullen je dus nauwelijks nog direct bereiken. Het klopt ook dat de zonnestralen een langer pad door de ozonlaag moeten afleggen, waar ze geabsorbeerd kunnen worden.

De afkoeling in deze maanden ontstaat doordat het aardoppervlak minder per vierkante meter zonlicht ontvangt door de afnemende invalshoek. De afname van de directe warmte van de zon door meer verstrooiïng vanwege de langere weg door de atmosfeer is een wat minder groot effect, maar ook van belang, vooral bij kortere golflengtes, aangezien langgolvige rode stralen nauwelijks worden verstrooid en kortere zoals blauw licht voor zo een 60% bij loodrechte inval. Ook verstrooid licht heeft echter nog een goede kans om het aardoppervlak te bereiken als blauw of violet hemellicht.