Edelstenen zijn bijzondere mineralen of gesteenten, die meestal worden bewerkt en verwerkt in sieraden en sierobjecten.

Een halfedelsteen is een ouderwetse, onjuiste en niet meer gebruikte benaming voor een edelsteen die niet tot de edelsteensoorten diamant, robijn, saffier en smaragd behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De edelstenen die een hardheid van 7 op de schaal van Mohs hebben, worden aangemerkt als edelsteen.
Stenen met een lagere hardheid , zijn vaak ook erg mooi, maar zij raken sneller beschadigd door stoten en schuren.
Deze hardheid wordt bepaald door de hoeveelheid kwarts die ze bevatten. Diamant is bijv. zo hard dat je er mee kunt boren of snijden.

De stenen met een hardheid van 7 en hoger zijn bijv;

Kwarts =7 en wordt als edelsteen aangemerkt,
Topaas= 8
Korund (robijn, saffier)= 9
Diamant= 10. Tussen 9-10 zit niet veel verschil, maar eigenlijk zit er nog een factor 1000 tussen.

Alle stenen eronder die bijzonder mooi om te bekijken zijn, de zeldzaamheid of de mooie vormen die bepalen de waarde van zo'n steen. Een kiezelsteen is bijv. niet bijzonder om te zien en wordt dan ook geen halfedelsteen genoemd. Terwijl barnsteen eigenlijk geen steen is maar hard geworden (versteend ) hars. Deze wordt vaak ten onrechte 'halfedelsteen' genoemd juist vanwege de sierwaarde van een stuk barnsteen. Ze zijn namelijk bijzonder, vaak zeldzaam, mooi zeker als je ervan houdt en kostbaar zijn ze zeker. Ze kunnen wel miljoenen jaren oud zijn omdat ze uit hars bestaan van dennenbomen die al lang uitgestorven zijn. Als je er eens een tegenkomt moet je hem maar eens in niet schoongemaakte toestand ( dus niet zo'n blanke, die zijn trouwens ook duurder)onder een microscoop bekijken. Je kan er dan nl. gewoon inkijken en kunt vaak insektjes of -pootjes/-vleugeltjes ervan zien zitten.
amc