Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ontvlamt een bak met thinner zodra je er een brandende sigaret in gooi?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik vraag het omdat ze op mijn werk (spuiterij) ze allemaal staan te paffen naast de openstaande thinner en andere licht ontvlambare spullen, dit mag natuurlijk niet.

Maar ze schijnen het al jaren te doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je een brandende sigaret in een bak thinner gooit is de kans zeer groot dat de damp boven de vloeibare thinner in de brand vliegt.
Als grap heeft iemand dat vroeger een keer bij mij gedaan. Op zaterdag moest je altijd de werkplaats schoonmaken en de draai en freesbaken werden meestal met benzine of thinner gereinigd. Toen ik met mijn emmertje thinner wegliep gooide iemand er een peuk in. De damp vloog meteen in de fik en van schrik liet ik het emmertje vallen met als gevolg dat de hele plas thinner op de vloer in de fik stond. Gelukkig kreeg ik geen thinner op mijn kleding, anders had ik dit misschien niet kunnen navertellen. Een flauwe maar zeer gevaarlijk grap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Net als benzine is thinner zelf niet brandbaar, de damp erboven echter wel.
Het kán dus zijn dat de damp vlam vat voordat de sigaret in de vloeistof dooft door zuurstofgebrek en afkoeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je op het onderstaande filmpje kan zien, gebeurt dit inderdaad (behalve als de sigaret dooft vóór ie goed de thinner in brand heeft kunnen zetten natuurlijk). Thinner is licht ontvlambaar.
Als je plannen hebt om ook zoiets te doen: doe het niet! Je kunt makkelijk jezelf verbranden.

http://www.youtube.com/watch?v=YH8DvS1CiXY
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag het omdat ze op mijn werk (spuiterij) ze allemaal staan te paffen naast de openstaande thinner en andere licht ontvlambare spullen, dit mag natuurlijk niet.
Maar ze schijnen het al jaren te doen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding