Waarom is het "graden celcius" en niet "celcius"?

Waar slaat graden op? We hebben het toch ook niet over "20 graden euro"?

Toegevoegd na 4 dagen:
Net als 10 euro, 10 meter, 10 olifanten en 10 kelvin, zou 10 celcius en 10 fahrenheit veel logischer zijn. Waarom staat er bij temperatuur dan toch "graden" tussen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Reddie
11 jaar geleden
Het is historisch, maar ik zou er ook graag vanaf willen, want overbodig.
We hebben het gelukkig wel over 273 Kelvin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er vanaf wilt kun je beter het celsius vergeten. Je zegt toch niet tegen elkaar dat het min 3 Celcius was vannacht? Nee je zegt gewoon: het was min 3. Graden zeg ik er zelfs niet eens bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat zou wel logischer zijn: -3 celcius. kwestie van wennen. -3 graden is niet volledig.

Antwoorden (5)

Omdat er bijvoorbeeld ook graden Fahrenheit bestaat, met name gebruikt in de VS!

Toegevoegd na 1 minuut:
ook voor temperatuur, alleen de schaalverdeling is heel anders, dus wel handig als de eenheid erbij wordt vermeld. Evenzo bestaan er ook feet, yards en miles tegen het metrische stelsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn ouders hadden vroeger zelfs een buitenthermometer met twee temperatuurschalen: die van Fahrenheit en die van Réaumur.
Heeft te maken met de thermometer. Het vriespunt noemde Celsius 0 en het kookpunt van water was 100. En de afstand daartussen werd in 100 gelijke stukken verdeeld en elk stukje is een graad.

Zo ook bij Fahrenheit.

Alleen bij Kelvin spreken we sinds 1967 niet meer van 'graden Kelvin' maar van Kelvin.

Toegevoegd na 3 dagen:
En dan nog de naderhand opgedoken vraag waarom het 'graden Celsius' is maar geen 'graden Kelvin'.

Het 'ultieme' bewijs heb ik niet gevonden maar ik heb wel een sterk vermoeden dat dit te maken heeft met het Internationale Stelsel van Eenheden (Frans: Système international d’unités), ook bekend onder de naam SI-stelsel.

De kelvin (inderdaad, met kleine letter) is één van de 7 basiseenheden van dat stelsel, namelijk voor temperatuur. De andere basiseenheden zijn seconde (tijd), meter (lengte), kilogram (massa), candela (lichtsterkte), mol (hoeveelheid stof) en ampère (elektrische stroom). Als ze voluit geschreven worden altijd met een kleine letter en zonder verdere toevoegingen Dat is ook gemakkelijker bij het weergeven van de afgeleide eenheden. Zo is de afgeleide eenheid van warmtecapaciteit J/K. (joule per kelvin). In dit geval een hoofdletter J en een hoofdletter K omdat ze afgeleid zijn van achternamen.

De graad Celsius is echter geen SI-eenheid hoewel het toegestaan blijft deze te gebruiken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is nog steeds geen antwoord op waaróm. Waarom wel graden Celsius/Fahrenheit, maar niet Kelvin? Terwijl de stappen (graden) even groot zijn? Verder: Celsius noemde het kookpunt van water 0 en het vriespunt 100. Andere temperatuurbenoemers hebben dat omgedraaid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stappen bij fahrenheit zijn helemaal niet even groot als bij celcius.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuseer, inderdaad niet even groot. Ik bedoelde; beiden zijn lineair, maar dat staat dan weer een beetje los van het punt.
De graad wordt in meerdere temperatuurschalen gebruikt. Vaak wordt het symbool ° gebruikt, gevolgd door de eerste letter van de naam van temperatuursschaal (bijvoorbeeld 20 °C betekent 20 graden Celsius). Tussen het getal en het gradenteken hoort een spatie te staan, terwijl tussen het gradenteken en de beginletter van de schaalnaam geen spatie hoort. Zowel 5°C als 5° C zijn dus fout; correct is 5 °C.

Het woord graad komt van het Latijnse gradus, dat 'trede' betekent. (Ter vergelijking: het Latijnse scala betekent 'ladder' of 'trap'). In zijn algemeenheid wordt de term 'graad' gebruikt bij meetschalen die geen absoluut nulpunt hebben. Zo is 0 °C vrij willekeurig gekozen. In plaats van het vriespunt van water had men ook iets anders kunnen kiezen. Daardoor is er ook geen enkele reden waarom 10 °C tweemaal zoveel zou zijn als 5 °C.

Ook de Kelvin K werd vroeger door een ° voorafgegaan, tegenwoordig niet meer: 0 K = –273,15 °C. De reden hiervoor is dat de kelvinschaal wél een echt nulpunt heeft. De kelvintempertuur is recht evenredig met de gemiddelde kinetische energie van de moleculen, en die kan niet negatief worden. Hier is dus sprake van een absoluut nulpunt.

Bekende temperatuursschalen:
graden Celsius (°C)
graden Fahrenheit (°F)

Overige temperatuurschalen waarbij "graden" worden gebruikt:
graden Delisle (°De)
graden Newton (°N)
graden Rankine (°R, ook wel °Ra)
graden Réaumur (°R)
graden Rømer(°Rø)

De graad zeggen we erbij dat het om temperatuur gaat, de euro zeggen we erbij om aan te geven dat het om geld gaat, wat trouwens net zo goed geld voor dollar bijvoorbeeld. tien euro twintig,
tien graden boven nul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hét juiste antwoord!
Jammer dat het een letterlijke knip-plak uit de Wikipedia betreft... (keurig aangegeven, overigens) (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat nu eenmaal om het geven van een antwoord, het liefst op een duidelijke manier, beter kan ik het niet omschrijven, dan de tekst die ik, inderdaad, letterlijk gekopieerd heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen is het volgens mij geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mullog
Tuurlijk is het een antwoord, met name de ethimologische verklaring: "graad" = "trede" in een schaal, geeft perfect antwoord op de vraag. @crea
Begrijp me niet verkeerd hoor! Prima antwoord, maar ik denk dat het altijd beter is om iets uit eigen kennis teschrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en eventueel aan te vullen met een bron verwijzing (sorry, te snel op verzenden gedrukt)
Dus beslist geen min van mij of zo, het was gewoon een commentaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses ik was te snel in mijn oordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het niet logisch allemaal. "tien euro twintig" is toch wat anders dan "tien graden boven nul". Met het eerste weet je dat het om euro's gaat, met het tweede weet je nog niet hoe warm het is, kan net zo goed fahrenheit zijn. Ik begin toch te vermoeden dat niemand het echte antwoord weet. 10 celcius zou veel logischer zijn: 10 meter, 10 euro, 10 olifanten, 10 celcius, 10 fahrenheit, 10 kelvin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar valt alleen naar te gissen, ik denk dat het uit gewoonte erbij gezegd wordt, om duidelijk te maken waar het over gaat, al is er denk ik, niets anders te vinden waar de naam Celcius aan verbonden wordt. Ooit is het zo ontstaan en nooit meer veranderd, als er een veel beluisterde weerman er de gewoonte van zou maken, om te zeggen, het is 7 Celcius boven nul, dan zullen meer mensen dit in korte tijd overnemen. Dan maak je een kans, dat dat de gebruikelijke manier wordt om de temperatuur aan te duiden. Maar we houden van duidelijkheid en tradities, dus dit gebruik zal niet snel veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stuffie
Misschien vind jij het niet logisch, maar het is zo.
De temperatuur werd gemeten in een schaal omschreven door de Zweedse wetenschapper Celsius (met een "s"),, en de eenheden waar je een schaal onderverdeelt zijn graden, check nog eens de ethimologische uitleg. Later ontdekte Lord Kelvin dat voor met name de temperatuur was er een échte begin, een absolute nul (-273,14°C), en daardoor was het niet meer nodig om de schaal in "graden" te verdelen. Voor de absolute temperatuur, die met name door wetenschappers wordt gebruikt, gebruikt men geen graden meer, maar in de volksmond is het gebruik veel te ingeburgerd om er iets anders van te maken.
Waarom gebruiken we nog steeds PK‘s om het vermogen van een auto aan te geven, en voor alle andere toepassingen de (kilo)watt? Of centimeters voor alles behalve inches voor de TV's en schermen? Los van culturele invloeden, simpelweg omdat wij hieraan gewend zijn. Zo ook met de temperatuur.
De uitvinder van deze meetmethode, was een Zweedse Astronoom Anders Celsius. Het is dus zijn graden (meet) methode. Celsius is dus echter alleen de naam van de uitvinder.
We hebben het ook over "de stelling van pythagoras" , de wet van Ohm enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het voorbeeld van de euro's te nemen, kan je zeggen dat de graden op de plaats staan waar de euro staat. Omdat er maar 1 soort euro bestaat weet iedereen over wat het gaat.
Als ik met u zou buiten staan en ik zeg "het is vandaag 10 graden , dan weet je wat ik wil zeggen. Zeg ik dit nu tegen een Brit, dan gaat deze zijn wenkbrauwen eens optrekken. Als ik nu zeg "het is 50 ° " dan weet hij ook wat ik wil zeggen.
Zeg ik nu tegen u zeg "het was 50 ° in Engeland" ,dan ga jij de wenkbrauwen optrekken. Zeg ik "het was 50 °F" dan zal je wel weten wat ik wil zeggen.
Als men weet dat het over temperatuur gaat, praat men over graden en als bijkomende informatie, wanneer er verwaring mogelijk is, zeg je dat het over celcius, kelvin of fahrenheit gaat.
Hetzelde heb je bij geld. Bv canadese en amerikaanse dollar. Daar gebruik je ook het land als bijkomende info wanneer verwarring mogelijk.
Robby BB