Hoe kan het dat mijn boeken van een plank zijn gevallen en op de grond net zo stonden als hoe ik ze op de plank had gezet?

Vannacht hoorde ik een grote bonk, maar omdat het maar kort duurde, ben ik verder gaan slapen. Toen ik de volgende dag in de kamer ging kijken waar het geluid vandaan kwam, zag ik dat mijn boeken van een plank waren gevallen. Het vreemde vond ik dat ze allemaal rechtop stonden op dezelfde manier zoals ze op de plank stonden. Op de buitenste boeken na dan, die lagen wel zoals je het zou verwachten. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Naast toeval speelt ook massatraagheid hier een rol, de plank is waarschijnlijk naar voren omgeklapt, waardoor de boeken op vrijwel hetzelfde moment in dezelfde richting naar beneden gevallen zijn als een blok.
De buitenste boeken missen aan de buitenkant dan de steun die de binnenste boeken wel aan elkaar hebben.
Daarnaast "plakken "boeken die lang stilstaan aan elkaar en heb je ook nog eens het vacuümaffect van een eerder antwoord (waarvoor een plus).
Boeken stuiteren niet erg, daar zijn ze niet hard genoeg voor, karton en papier zijn stootabsorberend , vandaar dat dit materiaal ook voor verpakking gebruikt wordt.
Na de val blijven ze dus liggen op de plek waar ze de grond geraakt hebben, de zijwaartse steun die ze aan elkaar hadden houdt die situatie bij het breken van de val vast. Dus helemaal toeval is het niet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toeval !! Weet niet hoe je het anders wilt noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is er een soort vacuüm ontstaan tussen de boeken, doordat ze tegenelkaar aan stonden. Het kan dan even duren voordat er weer genoeg lucht tussen de boeken zit om ze vanelkaar te kunnen halen. De tijd van de val was waarschijnlijk korter, waardoor de boeken niet de kans hebben gehad vanelkaar los te komen.
bamibal
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat zal toeval zijn. Misschien hebben ze tijdens hun val wel een heel rondje achterover gedraaid en zijn ze net weer netjes geland.
Het heeft zijdelings wat met de slingertijd te maken. Er is in de wetenschapsquiz wel eens een vraag gesteld over boterhammen met pindakaas die altijd met de besmeerde kant op de grond bleken te vallen. In dat geval stemt de valtijd overeen met een halve rotatietijd.
In het geval van je boeken zijn ze van wat hoger gevallen en hebben ze tijd genoeg één volledige omwenteling te maken.