hoe bereken je de toename van massa als de druk toeneemt?

Stel je hebt een veer en wanneer je die indrukt tot zeg 20 cm geeft de weegschaal 20 kg aan. Je stopt die veer daarna in een kist van 20 cm. Hoeveel zwaarder is de kist met ingedrukte veer tov de kist met niet-ingedrukte veer. We nemen aan dat de kist 10 kg weegt en de veer ook 10 kg mocht het van belang zijn: de veer is in ontspannen toestand 50 cm. Hoe bereken je dit. En stel je wilt de veer met 1 kg laten toenemen, wat zijn dan de de krachten en/of minimale afmetingen van de veer, als je hem in weer in dar stevige kistje legt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gewicht van 20 kg na indrukken is het verschil, dus totaal weegt hij dan 30 kg.

erotisi
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat kun je met deze informatie niet uitrekenen. Het gaat om de potentiele energie van de veer, die zorgt voor de massatoename.

Om e.e.a. te berekenen moet je eerst de veerconstante berekenen en daarvoor moet je de kracht weten waarmee je de veer indrukt. Dan kun je de potentiele energie uitrekenen en uiteindelijk met de beroemde E = Mc^2 de massa toename.

Die 1 KG die je wilt bereiken is volstrekt onhaalbaar.

Het stelsel van vergelijkingen is te vinden in de links.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
De massa van een veer neemt niet toe als he hem samendrukt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie dan heb je het niet helemaal goed begrepen. Als E=mc^2 dan betekent dat, dat als de energie toeneemt de massa ook moet toenemen. Dit geld ook voor een ingedrukte of uitgerekte veer want die heeft meer energie dan een ontspannen veer. De toename van de massa is praktisch gezien ontmeetbaar (in dit soort gevallen). Daarom is de Kg volstrekt onhaalbaar. Voor wat voorbeelden zie de link massa-energie relatie die ik heb toegevoegd.
erotisi
9 jaar geleden
Kun je me dan helpen om de veerconstante te bepalen: De formule is iets van: k = F/^L
F = 1/((kg*m)/s2)
^L= 30cm Maar hoe bepaal ik die F?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou gewoon gaan rekenen met een fictieve waarde voor de kracht. Die veer van jou is dusdanig globaal beschreven dat je daar toch niks mee kan. Je weet niet van welk materiaal, je weet niet hoe dik de draad is en weet ik allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.naskpastoor.nl/index.php/practica/practica/107-veerconstante#uitleg

Andere antwoorden (1)

De berekening is simpel in dit geval. Massa is het aantal moleculen. Dus zolang de hoeveelheid materieel niet toeneemt, dan neemt de massa ook niet toe. Dus je kunt het indrukken wat je wil, maar het zal niet in massa toenemen.

Ik loop even voorbeeld door. En misschien dat dan de situatie duidelijker wordt.
Bij indrukken van de veer ontstaat een kracht gelijk de zwaartekracht op een massa van 20 kg. Dus een kracht gelijk aan.

De verwarring is misschien dat op de weegschaal kg staat en niet N.
De simpel test is druk een veer in zodat het de weegschaal meer kg aan geeft.
En probeer het zelfde te doen terwijl je zelf ook op de weegschaal staat. Speel een doosje en kijk of je de weegschaal hoger kan krijgen door een stevige veer in te drukken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik verwaarloos het exotische effect van de potentiële energie omdat in deze situatie het te verwaarloosbaar is.