Waarom is een dagschoot (onderdeel van een klink/slotplaat) schuin en niet "hol"?

Als een dagschoot hol zou zijn zou een deur toch "netter" dichtvallen? Waarom is hij dan schuin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn een aantal redenen aan te voeren waarom een schoot niet hol is:
* Bij een schuine schoot (fig A) is de beweging naar binnen eenparig en tevens is de resulterende kracht tijdens de hele beweging gelijk. Daar is niets fouts aan.
* Bij een holle schoot volgens fig B wordt de resulterende kracht die de schoot naar binnen drukt steeds kleiner, met de kans dat de schoot op het eind van de slag niet meer verder naar binnen wil.
* Geeft men de holling een ander vorm om het probleem van fig B te voorkomen (hoek a is bij A en C gelijk) dan gaat de schoot in het begin veel sneller, wat weinig zinvol is en wordt de dikte van de schoot ook groter, wat weer tot dikkere sloten leidt.
* Een holle schoot is waarschijnlijk productietechnisch duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat vooral het laatste punt een reden is, want C is volgens mij wel iets zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nette uitleg + plaatjes!

Andere antwoorden (1)

Juist bij een schuine schoot zal de schoot gelijkmatig naar binnen geduwd worden bij het sluiten van de deur.
Een holle vorm zou juist op het laatste moment de grendel niet verder naar binnen duwen maar de deur tegenhouden.
Soms heeft de grendel wel een licht bolle vorm, het voorkomt dat je met kleding aan de uitstekende grendel kan blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een holle vorm de deur tegenhouden? Als ik even nadenk zou een holle vorm ook zorgen voor minder "herrie".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het dichtduwen van de deur zal de grendel steeds sneller willen bewegen naarmate de grendel naar binnen geduwd is totdat de schuinte geheel recht is.
Als dat punt bereikt is dan zal de grendel geen kracht meer ontvangen in de richting van het slot. Bij een vaste hoek zal de grendel met een vaste snelheid naar binnen geduwd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, misschien had ik het wat beter moeten omschrijven, maar ik bedoelde niet perfect hol, maar een licht holle vorm. Als een deurgrendel hol is zal de versnelling overal gelijk zijn. Dit zorgt voor een gelijkmatige kracht! (F=m*a?) Bij een schuine kant gaat hij van 0 m/s in een HELE korte tijd (afstand) naar snelheid x. Bij een holle vorm zou dit gelijkmatig(er) verlopen.