Het koolstofatoom, hoe zit het daarmee ?

Ik heb geleerd over de waardigheid van elementen.
Zo was koolstof ( Carbonium ) 4 waardig als ik het me goed herinner.
Er kunnen dus twee zuurstof atomen aan gebonden worden , beiden tweewaardig (negatief) , dus kan CO2 gevormd worden.
Hoe kan het dan dat er ook CH4 gemaakt kan worden ?
O is 2- ( dus O2 is in totaal 4-) en H is 1+, dus H4 is in totaal 4+.

Flink wat diepgang in de antwoorden mag gerust en is gewenst.
De kennis is na 35 jaar gewoon weggezakt, maar het zit zeker nog ergens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

''Carbon has the ability to form very long chains of interconnecting C-C bonds. This property is called catenation. Carbon-carbon bonds are strong, and stable. This property allows carbon to form an almost infinite number of compounds; in fact, there are more known carbon-containing compounds than all the compounds of the other chemical elements combined except those of hydrogen (because almost all organic compounds contain hydrogen too).''

voor de niet-zo-goed-engels-sprekende-mensen:

''koolstof heeft de eigenschap om hele lange kettingen van C-C'jes te maken, dit wordt catenatie(?) genoemd. koolstof-koolstof verbindingen zijn heel sterk, en deze eigenschap zorgt voor een bijna oneindige variatie in stoffen; er zijn zelfs meer stoffen met koolstof verbindingen bekend dan elk ander chemisch element gecombineerd, behalve die van waterstof(want waterstof zit praktisch overal in verwerkt)''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij CO2 en CH4 heb je alleen te maken met de vierwaardigheid van koolstof. Zuurstof is tweewaardig en Waterstof is éénwaardig.

Het positief of negatief zijn is alleen aan de orde bij ionen in zouten en zuren. Aangezien methaan geen zout of zuur is, heb je daar niet mee te maken.

Toegevoegd na 5 dagen:
Kwam eergisteren een overzichtje tegen over de electronenschillen van atomen. De waardigheid van een atomm wordt bepaald door de mate waarin een electronenschil gevuld is. In de eerste schil passen twee electronen. Waterstof heeft er maar 1 en kan dus 1 electronenpaar delen met een ander atoom. Helium heeft een volledig gevulde schil en gaat dus geen verbindingen aan.

Koolstof heeft in de buitenste schil ruimte voor 4 electronen en kan dus met 4 andere atomen verbindingen aangaan.

Een mooi overzicht van de atomen met electronenschillen staat op de site uit de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je met de lading niets te maken hebt, hoe kan het dan dat je b.v. Fe2O3 hebt en niet Fe2H6 ?
Of NaCl en niet NaH ? Bij koolstof kan dat wel, zoals in het voorbeeld in mijn vraag genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit 'm volgens mij in het feit dat de verbindingen met koolstof organische stoffen en de zouten anorganische stoffen zijn. Ik heb de definities niet meer paraat. Bij organische stoffen worden electronen onderling gedeeld. Ze horen op dat moment bij allebei de atomen. Bij ionen worden de electronen daadwerkelijk opgenomen of afgestaan.