Nee hij knapt wanneer het te koud word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Het idee van een helium ballon is dat hij lichter is dan lucht, daarom gaat hij omhoog. Maar als je hoog in de atmosfeer komt is er minder lucht en zal de helium ballon in verhouding steeds zwaarder worden. Bovendien heb je nog de aantrekkingskracht van de aarde. Vandaar dat een raket met zoveel stuwkracht gelanceerd wordt, hij moet door die barrière heen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij komt niet buiten de atmosfeer omdat hij niet aan de zwaartekracht kan ontsnappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaartekracht heeft er niks mee te maken dat een ballon niet buiten de atmosfeer kan komen. Ballonnen werken volgens de wet van Archimedes. Je hebt dus iets nodig om in te zweven om op te kunnen stijgen. "Vandaar dat een raket met zoveel stuwkracht gelanceerd wordt, hij moet door die barrière heen" Over welke barrière heb je het hier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aantrekkingskracht van de aarde. De grens van gewichtloosheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kown , die grens van gewicht loosheid ligt véél verder dan je zou denken , zeker tot ver voorbij de maan . Alleen als je de ballon in een baan om de aarde zou brengen , kan hij "gewichtloos" worden . Maar dan moet hij wel met 20.000 km per uur rondjes draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha :) oke IK dacht tussen de maan en de aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd; gewichtloosheid in de ruimte zoals ervaren wordt door astronauten is het gevolg van de constante valbeweging in de baan om de Aarde. Het is niks anders dan de gewichtloosheid die je voelt wanneer je in een vliegtuig bent dat een paraboolvlucht uitvoert.
Wanneer de ballon buiten de atmosfeer komt, zal de druk in de ballon toenemen. Als er geen ontsnappingventiel aanwezig is, zal de ballon uiteindelijk knappen.
Stel dat er wel een ontsnappingventiel aanzit, zal boven een bepaalde hoogte, zoveel helium zijn ontsnapt dat het gewicht van de ballon zwaarder wordt. Dus zal door zijn eigen gewicht de ballon weer naar beneden komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de steeds lagere luchtdruk wordt de ballon steeds groter, daarom vullen ze weerbollennen maar voor een klein beetje.
De ballon wordt dus steeds groter als hij hoger komt.
Als hij niet knapt, stopt de ballen op zekere hoogte met stijgen en blijft op die hoogte "hangen".
Dat is de theorie.
Nu de praktijk.
heliumatomen zijn zo klein dat ze door diffusie de ballon verlaten, daarom loopt een gewone heliumballon zo snel leeg, zelfs als hij heel goed dicht geknoopt is.
Ook bij de latex -weerballonnen gebeurt dit.
De ballon bereikt een zekere hoogte en verliest steeds meer helium wat door de wand van de ballon heen naar buiten dringt.
Naarmate de luchtdruk lager is , gaat dit ook nog een sneller.
bovendien is het op grote hoogte gemeen koud, -50 graden Celsius op 12-15 KM hoogte is vrij normaal.
Gassen krimpen bij lagere temperaturen.
.
Dus je raadt het al, de ballon komt op de duur gewoon weer naar beneden, zelfs als hij NIET knapt.
Hij verlaat de atmosfeer zeker niet.
Hij vliegt dus niet naar de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Ballonnen (hete lucht of helium maakt hier niet uit) werken volgens de wet van Archimedes (een van de meer populaire onderwerpen in de nationale wetenschapsquiz).

Of iets nu in water drijft of in de lucht zweeft, het werkt allebei op dezelfde manier namelijk dat de opwaartse kracht altijd gelijk moet zijn aan het gewicht van de hoeveelheid gas of vloeistof die wordt verplaatst door het object.
Als iets dus wil zweven of drijven moet het zo groot zijn dat het meer lucht/water verplaatst bij het zinken dan dat het gewicht van je ballon/boot is. Om te kunnen zweven of drijven moet er dus iets zijn om in te zweven of op te drijven. Een onderzeeboot doet hetzelfde in het water. Hoe dieper je komt hoe hoger de druk en door ballast tanks met water te vullen of leeg te pompen wordt zo bepaald hoe diep de onderzeeër vaart. De onderzeeër kan echter nooit boven het water gaan zweven...

Helium heeft een heel lage dichtheid. Wanneer je dus je ballon vult met helium heeft je ballon een lagere dichtheid dan de lucht. De ballon zal dan stijgen tot het punt waar de lucht een even hoge dichtheid heeft als de ballon. Je ballon heeft altijd een gewicht (nou ja, massa is een beter woord) en kan dus nooit in een vacuüm komen. Om boven de atmosfeer in het vacuüm te komen zou je ballon dus minder moeten wegen dan dat vacuüm (dus letterlijk minder dan niks) en dan kan niet. Het materiaal waar je ballon van is gemaakt heeft een gewicht (niet veel natuurlijk want hoe lichter hoe beter je ballon vliegt) en het helium ook. Je ballon komt dus nooit hoger dan de laag waar de lucht per kubieke meter even zwaar is dan het gewicht van de ballon + helium is per kubieke meter bij de maximale omvang van je ballon. Dat kan bij helium ballonnen nog steeds ontzettend hoog zijn (zelfs meer dan 20 kilometer).

Verder zet zoals eerdere antwoorden opgemerkt je ballon uit en kan deze op grote hoogten knappen wanneer de buitendruk te laag wordt. Dit lost men op door de ballonnen maar voor een gedeelte te vullen zodat de ballon uit kan zetten. Hoe hoog een ballon kan komen is wordt dus door meerdere dingen beperkt (temperatuur, langzaam leeg lopen van de ballon, kan op scheuren van je ballon op grote hoogte en zelfs het weer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag later dat jij je die ook nog herinnert. Meestal geef ik geen plusjes en minnetjes, maar in dit geval kan ik niet achter blijven.
Alle antwoorden boven mij kloppen maar stel de weersomstandigheden waren goed zou het niet lukken want in het rubber van de balon zitten miniscule porien daar loopt de helium uit. Kijk maar is als je een ballon opblaast en ect volledig dichtknoopt met desnoods nog een brander om et dicht te smelten, de ballon zal hoe dan ook kleiner worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is onmogelijk en wel om drie redenen:
* de verschildruk over de ballon wordt steeds groter daar de druk in het heelal nul is. Op aarde is die druk ongeveer 1 bar. De kans is groot dat hij knapt, omdat de ballon niet als een drukvat wordt ontworpen.
* het stijgen van een ballon berust op de wet van Archimedes, dus hij ondervindt een opwaartse kracht van de lucht, net als een bal in het water. Als op een gegeven moment de lucht ijler wordt, wordt de opwaartse kracht steeds kleiner tot op het moment dat hij nietverder kan stijgen, maar blijft zweven. Kom je nog hoger dan is er helemaal geen atmosfeer meer en dus geen opwaartse kracht.
* over de tijd loopt de ballon leeg door diffusie.

Toegevoegd na 20 uur:
Trouwens, ook al zou hij wel hoger kunnen komen, hoe weet hij de maan te vinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 omdat je de wet van Archimedes herinnert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RoepiRoepi
Heel simpel:
Helium 'drijft'op lucht.

Dus verder dan het 'luchtoppervlak' kan hij dus niet gaan.

Dat hij verder ook nog eens uit elkaar klapt bij vacuum is een tweede maar hij zal niet eens aan de reis beginnen door bovengenoemde situatie...