Waardoor worden zonnewind en kosmische straling door verschillende Gordels 'ontvangen' ?

Er blijken twee 'Van Allen gordels' te zijn. De ene (de binnenste) houdt de protonen (van de kosmische straling) tegen en de andere (buitenste) houden de elektronen van de zonnewind tegen. De vraag is nou waarom het aardmagnetisch veld een onderscheid kan maken tussen positieve en negatieve deeltjes

erotisi
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik vermoed dat het onderscheid niet wordt gemaakt op grond van de lading, maar op grond van de massa en dus de energie. Een proton is ongeveer 1836 keer zo zwaar als een elektron.
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel , lijkt mij ook.
De zware protonen schieten verder door dan de lichte elektronen.

Het beste antwoord

De van Allen gordels vinden hun oorsprong in het magnetische veld van de aarde. De kracht van dat veld neemt af naarmate je verder van de aarde bent. Deeltjes met een hogere energie kunnen verder in het veld doordringen. Protonen hebben, vanwege hun massa, al een hogere energie dan slektronen. Het verschil heeft dus te maken met het energieniveau van de deeltjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit geldt natuurlijk alleen wanneer de protonen en de elektronen (ongeveer) dezelfde snelheid hebben. Het lijkt aannemelijk dat dat zo is - maar is dat ook echt zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze dezelfde snelheid hebben, hebben protonen beduidend meer energie dan elektronen vanwege het massaverschil.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat klopt.