Waarom valt een torenkraan niet om door zijn contragewicht?

Een torenkraan is meestal verankerd in de grond en heeft een x aantal kg aan contragewicht. Maar als de kraan geen gewicht hoeft op te hijsen heeft hij geen 'tegengewicht' waardoor hij naar achter zou omvallen zou je denken. Heeft dit ermee te maken dat de balast-arm korter is dan de draag-arm?

En dan nog een vraag, een torenkraan heeft ook vele katrollen. Met natuurkunde leerde je dat hoe meer katrollen, bv. 2 maken het 2 x zo licht maar wel 2 x zo zwaar, hoe lichter het wordt. Zou je zo als de max. draagbaar gewicht bv. 50 ton is en je 4 katrollen toevoegd 200 ton kunnen dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het contra gewicht verschuifbaar is kan het dichter naar het draaipunt gaan en zo minder kracht uit oefenen op de hefboom werking.
Amadea
11 jaar geleden
Ik dacht dat het vraag en antwoord in een zin samengevoegd was: Waarom valt een torenkraan niet om? Door zijn contragewicht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het maximale gewicht niet verhogen met katrollen, het kost gewoon minder kracht, de max zit hem in stevigheid van de kraan. Als je er 200 ton aan hangt zakt ie in elkaar ook al kan ie het makkelijker om hoog trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met natuurkunde leerde je dat hoe meer katrollen, bv. 2 maken het 2 x zo licht maar wel 2 x zo zwaar, moet 2x zo lang touw, dus het duurt langer, of je moet de motor sneller laten draaien.

Het beste antwoord

Het contergewicht bovenaan vangt deels de last op maar ook het gewicht van de lastarm.
Het grootste tegengewicht zit onderaan om het evenwichtspunt zo laag mogelijk te houden.
Die katrollen dienen niet om de kraan meer last te laten heffen maar om met een kleinere motor die last aan te kunnen. Die kranen staan op een werf en men moet het opgenomen elektrisch vermogen beperken.
Het hefvermogen van de kraan hangt dus niet af van de tegengewichten maar van de constructie zelf.
De contergewichten samen moeten alles in evenwicht houden bij nominale last waarop de kraan berekend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij sommige (grote) kranen is ook het contragewicht verplaatsbaar en stelt de kraan een evenwicht in , net als een balans.
Bij dat soort kranen is het gewichtbereik heel groot en wordt feitelijk beperkt door wat de arm kan dragen.
Wel is het zo dat uit het vertrekpunt de takel steeds minder kan hebben, op het eind van de takelarm is de belastbaarheid VEEL lager dan dichter bij de cabine.
Vroeger stonden er dan ook bordjes op gezette afstanden die aangaf wat het tonnage op die armlengte was, tegenwoordig gebeurt dat veelal elektronisch, ook het contragewicht past zich elektronisch aan.
Het grote gewicht beneden zorgt er voor dat het totale zwaartepunt en d stevigheid van de kraan (bijvoorbeeld om windstoten op te vangen) lager komt te liggen, omdat sommige kranen wel erg hoog moeten zijn.
Bi deze hoge kranen is het onderste gewicht dus eigenlijk geen contragewicht, die zie je aan de andere arm die achter de cabine zit en ook verplaatsbaar is.
Mijn verhaal geldt niet voor alle kranen, kleine kranen hebben achter de cabine geen arm maar wel kabels die naar beneden gaan en daar met het contragewicht voor evenwicht zorgen.