Volgens de maya kalender zal de wereld op 2012 vergaan, wat is precies het fundament van deze stelling?

Ik zou dit graag met feiten onderbouwd willen zien en niet met vage theorieen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het fundament ligt er in dat de kalander dan ten einde zou lopen:

"Op 21 december 2012 zijn er naar verluidt 13 periodes van 144.000 dagen verstreken sinds het begin van de Mayakalender. Er wordt beweerd dat de Maya’s geloofden dat er hierna een nieuw tijdperk zal aanbreken. Volgens velen is het geen toeval dat de laatste dag van het huidige tijdperk samenvalt met de jaarlijkse winterwende. Dat hadden de oude Maya’s blijkbaar al uitgerekend. Ze zouden ook hebben geweten dat de zon op deze dag precies op de galactische evenaar staat, bijna op één lijn met het centrum van het Melkwegstelsel."

Echter, eea loopt een beetje fout bij nieuwe berekeningen. Al die tijd hebben mensen de kalender fout gelezen. De daadwerkelijke datum waarop de kalender afloopt ligt in 2220. Dus een eeuw of twee verderop. Ik citeer: 'Eind oktober 2009 verscheen in vele kranten het bericht dat onderzoek van Andreas Fuls had uitgewezen dat de Mayakalender pas in 2220 ten einde loopt. Het nieuws was gebaseerd op een artikel van Maarten Keulemans in het tijdschrift Natuurwetenschap en Techniek. Daarbij werd het bovenstaande artikel uit Skepter als bron gebruikt, maar (aanvankelijk) zonder dit te vermelden. Het vermeende nieuws stond dus al een jaar eerder in Skepter.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niemand weet van te voren.
Maar ook niemand wanneer de Dag des oordeel zal uitbreken.!
Behalve GOD.
Die weet alles...
Dus maak je niet druk om.
In 1997 zeiden ze dat dat de wereld in 2000 zal vergaan.
Allemaal bullshit,
broodje aap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo is het Babyfaced..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeiden nooit dat de wereld zou vergaan, wel dat alle elektronica zou uitvallen in 2000 met de milleniumwissel. En van die elektronica zeggen ze nu ook! Dat de wereld zou vergaan, is enkel een fabeltje van Hollywood! Ze hebben opgeklopt wat de Maya's gezegd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geloof ik ook ergens gelezen dat de berekening fout is gedaan. En dat 2012 pas over vele jaren is. Dus je antwoord lijkt me prima Babyfaced. Niet druk maken, we merken het vanzelf wel. Per slot van rekening kan elke dag de laatste zijn. Zoveel mogelijk genieten dus.
Ze kunnen het weer niet eens goed 3 dagen vooruit spellen.

En nu kunnen ze mij wel vertellen dat over 3 jaar de wereld vergaat ?

Maar hoe weten ze niet, Geloof is gewoon verzonnen door iemandf.

De bijbel is ook door mensen geschreven ( en meschien wel 3x opnieuw)
Je moet niet alles geloven wat een ander zegt..

Toegevoegd na 8 minuten:
nu we die datum naderen zegt iedereen weer een ander jaartal ( totdat er iets gebeurd en die gene gaan geloven.)

2188,2020,2050,2455,enz.

Het zijn ook maar mensen zoals jij en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voornamelijk gebaseerd op wat een menselijke wens naar het einde lijkt te zijn.

Mijn kalender loopt over anderhalve maand af, maar ik verwacht dat de wereld hierna vrolijk verder draait. Maya's hadden een iets langer durende kalender. Big deal.

Sinds mensen erover na konden denken, is er al heel vaak "het einde van de wereld" voorspelt. Tot nog toe is er geen van die voorspellingen uitgekomen. En tenzij er in de omgeving een echte kosmische ramp gebeurt, zal de aarde ook niet zo snel vergaan als sommige mensen lijken te willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is ook een leuke site erover, weliswaar niet van de Maya's maar wel met een redelijke onderbouwing.

http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/2012.html

Verder dan dat hun kalender ophoudt, terug bij het begin is kan ik er geen redenen voor vinden. Maar toen ik me met dat onderwerp bezig hield vond ik de bovenstaande site erg duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen fundment, want dat gaat niet gebeuren... Het is een symbolische omslag... De overgang van de ik-cultuur naar de wij-cultuur... En dat is al begonnen... Wist je dat je nooit precies kunt aangeven wanneer een gebeurtenis plaatsvindt... Wanneer viel de Berlijnse muur? Met de eerste steen die er ooit vanaf gesloopt is? Met de eerste persoon die erdoor kwam? Je kunt nooit precies aangeven wanneer iets plaatsvind... Zo ook met deze Maya-voorspelling... En de overgang van Ik-tijdperk naar Wij-tijdperk is al begonnen... Hoe kunnen we dat zien? Ook weer simpel, aan de bankiers die zichzelf, dus "Ik" aan het verrijken waren, worden heden ten dage teruggefloten... Dat zijn de symptomen dat er wat verandert... Ook kan er bijna niets meer onder de pet gehouden worden ook alweer een WIJ-eigenschap...

Als je dit een vage theorie vindt, stem dan een min en laat het dan verder... De werkelijkheid trekt zich niets aan van een persoonlijke mening... Of je het er mee eens bent of niet de zon komt morgen toch weer op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult het nooit met feiten onderbouwd zien,want op het moment dat de wereld vergaat,verga jij mee! Het zijn allemaal menselijke verzinsels. Ik heb tijdens mijn leven al diverse malen horen verkondigen,dat de wereld zou vergaan,maar tot hedentoe is dat steeds weer niet gebeurd1 Er is geen mens,die dat kan voorspellen,alleen wetenschapeers die een meteoriet ter grote van bv europa op de aarde af zien komen kunnen dat,maar dan is het voor ons te laat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Maya kalender zegt niet dat de wereld vergaat. Deze kalender houdt op bij 2012.
Zie www.wijwordenwakker.nl en www.willenwijweten.nl