Is geluk eerlijk verdeeld over alles wat leeft?

Graag zou ik willen weten hoe jullie hier over denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Het beste antwoord

Nee, want het gevoel voor geluk wordt bepaald door de waarnemer. 2 Mensen die precies het zelfde doormaken kunnen daar, onder meer qua geluk, volkomen anders over voelen. Daarnaast is je geluksgevoel nog variabel, van moment op moment.

Geluk is niet iets dat 'verdeeld' is, het is iets persoonlijks waar je zelf naar op zoek kunt en waarbij je anderen kunt helpen het te vinden. Daarnaast is er niets dat het kan verdelen; het is niet weg te geven. Ook is geluk wereldwijd niet in balans, al kun je natuurlijk in je eigen omgeving op zoek gaan naar balans. Maar hoe meer mensen bij elkaar komen, hoe slechter de balans lijkt te worden.

Voor het voelen van geluk zal een bepaald bewustzijn aanwezig moeten zijn. Daarnaast kan je geluk niet opdringen; wij kunnen niet vaststellen dat de eekhoorn in onze boom gelukkig is, ook al geven wij hem nootjes. Als de eekhoorn al in staat is geluk te ervaren, bepaalt zijn wezen of hij geluk ervaart of niet.

Geluk is voor ieder mens iets anders. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar het is vooral een state of mind. En geen enkele bepaalde state of mind is 'eerlijk' verdeeld over onze wereld, dus waarom geluk wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

geluk is niet eerlijk verdeeld, de een wordt geboren als optimist, de ander als pessimist.
toch zal ik nooit zeggen dat een optimist gelukkiger is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven is niet eerlijk, en dat is ons ook nooit beloofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets verdrietigs gebeurt, als een kind overlijdt of als iemand lang lijdt, noemen we dat vaak oneerlijk. We vinden het niet eerlijk als de een veel tegenslag heeft in het leven en een ander weinig. Pech en geluk, talenten en gezondheid zijn niet gelijk, en dus ‘niet eerlijk’, verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het 'geluk' is niet eerlijk verdeelt.
het hangt er wel vanaf hoe je naar 'geluk' kijkt.
waar het van afhangt in de gegeven situatie.
geluk is een heel persoonlijke zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel eerlijk verdeeld maar hoe kom je eraan....

Voor het grootste geluk betalen we de grootste prijs. En wat is dan die prijs? Dankbaarheid.

Waarom is dankbaarheid zo moeilijk vol te houden? Omdat het menselijk ego altijd zoekt naar erkenning en onafhankelijkheid. Het heeft weerstand tegen het concept dat er dank verschuldigd is aan een hogere macht. Wij verkiezen te geloven dat we het zelf gedaan hebben.

Namaak eerste klas geluk is denken dat iemand of iets voorziet in je behoeften. Als je denkt dat je loopbaan of je geliefde je behoeften vervult, heb je het mis. Omdat al deze dingen kunnen verdwijnen.

Het ultieme geluk (en alle andere vormen ook) zijn alleen verkrijgbaar als je de voorwaarden voor geluk kent:
a) wees een fijnproever van het goede leven
b) richt je op het geluk, niet op de inspanning om het te bereiken en
c) wees op je hoede voor namaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk is een woord waar niemand echt een betekenis aan vast kan knopen. Geluk moet is je eigen ervaring , wat jij geluk vind is voor een ander niet hetzelfde. Geluk moet jezelf maken, zie het van de positieve kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het enige dat eerlijk verdeeld is, is gezond verstand : iedereen vindt dat hij er genoeg van heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Maar het kan zijn dat je jouw gelukmoment niet ervaart. Dus lijkt het of je er dan minder hebt als iemand die zijn geluk wel ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk is een rekbaar begrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geluk is iets wat je graag ziet worden ge herhaald b.v haal je een 10 op engels ben je gelukkig dus wil je graag dat dat nog eens gebeurd.

Toegevoegd na 3 minuten:
dus iedereen heeft geluk op zijn eigen manier de een heeft dat meer dat heeft b.v te maken met hoe je in gesteld bent negatief of positief.

in oorlogsgebied op tv ziet zie je kinderen in een kamp zitten maar zie je ze wel blij spelen met een zelf gemaakte voet bal