wat is de snelheid waar mee zich het heelaal zich steet veder uit vergroot hoe veel kilometer per uur is dat en pwe sec ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De snelheid waarmee het heelal uitdijt is het grootst aan de randen, naarmate objecten zich verder weg bevinden gaan ze ook met een grotere snelheid bij ons vandaan.
De snelheden zijn zo groot dat het spectrum van het licht van sterren verschuift naar de rode kant.
De verst waargenomen sterrenstelsel verplaatsen zich met een snelheid van 95% van de lichtsnelheid bij ons vandaan, dus de snelheid die jij vraagt is ongeveer 285.000 km/s. of 1.026.000.000 km/h
Op de link vindt je de uitgebreide verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die snelheid wordt uitgedrukt in de Hubble Constante. De eenheid waarin de Hubbleconstante meestal wordt weergegeven is km/s per megaparsec (Mpc). Een goede bepaling van de Hubbleconstante uit 2001 geeft een waarde van 72 ± 8 km/s/Mpc

De parsec is de afstand die men vanaf de zon de ruimte moet ingaan, om de gemiddelde afstand Aarde - zon onder een hoek van één boogseconde te zien. 1 megaparsec = 10 tot de macht 6 parsec
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een prachtige vragen worden hier soms gesteld. Inderdaad, de link naar roodverschuiving is een zeer goede link, maar wetenschappers zijn er ook toe gekomen, dat alles ook gebaseerd is op een aantal veronderstellingen, en zelfs een aantal veronderstellingen die soms elkaar ondersteunen, en dat is wetenschappelijk eigenlijk niet helemaal correct. Zo is Einstein tot zijn bijzondere relativiteitstheorie gekomen, met de vraag hoe het zit als het licht aan de maximaal mogelijke snelheid zit, en je twee keer licht tegenover elkaar instraalt, of dan die snelheid tegenover die twee niet het dubbel zou worden namelijk 2 X c (c = zo'n 300.000 km per seconde = lichtsnelheid). Dat is grappig genoeg NIET zo, en daar bouwde hij zijn (voor veel wiskundigen en mezelf ook begrijpbare bijzondere relativiteitstheorie). Maar daarna kwam hij ook aan een aantal zware problemen, namelijk dat de wetmatigheid zichzelf lijkt tegen te spreken als je net de lichtsnelheid begint te benaderen. Bizar genoeg is dat de algemene relativiteitstheorie, die wiskundig slechts door sommigen begrepen wordt (ik begrijp die formules ook niet en zal wellicht nooit slim genoeg worden daarvoor, maar ik 'neem wel aan dat Einstein het juist heeft' en je begrjipt het ergens wel als je weet dat zijn theorie E = m.c² dan een formule wordt E = m.c² + correctie 1 + correctie 2 enzovoort, en hier zit ook de roodverschuiving maar dan bij snelheden vooral vanaf 99% van de lichtsnelheid.

Volgens spectraalmetingen berekenden wetenschappers eerst dat het heelal uitdijde aan MEER dan de lichtsnelheid, wat natuurlijk tegenstrijdig was aan de natuurwetten, en dat het zelfs nog versnelt.

Zo heb je de absurde vaststelling dat de ene kant bijv. à bijv. 290.000 km per seconde van ons weggaat en aan de andere kant ook 290.000 km per seconde, en dat samengeteld toch... maximaal 300.000 km per seconde tegenover elkaar blijft (ergens fyisch onbegrijpbaar dus). De Hubble constante levert ons 13,7 miljard jaar uitdijing.

De uitdijing zou dus plaatsvinden aan de buitenkant aan zo'n 280.000 à 290.000 km/sec. Als je de Grote Muur van Sloan (Sloan Great Wall, niet cfA2 Great Wall) neemt op 1 miljard afstand lichtjaar van ons staat en een lengte heeft van 1,37 miljard lj, is dat kwadratisch een heel stuk en sinds de ontdekking daarvan in 2003, probeert men daarmee de 'juiste versnelling' te vinden van uitdijing naar buiten toe, maar dat is niet zo eenvoudig.

Hoe meer antwoorden, hoe meer vragen dus!