Waarom noemen ze vallende meteorieten, vallende sterren?

Het zijn namelijk de meteorieten die vallen, dus waarom noemen, wij Nederlanders, het vallende sterren? Of zijn het toch sterren die vallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen de Nederlanders, hoor. De engelstaligen noemen het ook 'shooting stars'.

Het beste antwoord

Een "vallende ster" is een andere naam voor een meteoor. En dus niet voor een meteoriet, en ook niet voor een meteoroïde. De naam is ontstaan doordat het gaat om een lichtbron die, net als een ster, puntvormig is (dus geen oppervlak zoals bij een planeet) en die beweegt (vaak richting Aarde, dus lijkt te vallen, maar dat hoeft niet).
Voor de goede orde: een vallende ster of meteoor is een lichtverschijnsel in de atmosfeer, dat wordt veroorzaakt door een binnenkomend stofje vanuit de ruimte. Een meteoor is dus geen "ding". Het licht wordt uitgezonden door lucht die geïoniseerd is door het stofje.
Een meteoroïde is zo'n stofje als het zich nog in de ruimte bevindt. En een meteoriet is een steen die we op Aarde vinden en die afkomstig is uit de ruimte. Die steen is dus ooit uit de ruimte komen "vallen" maar dat is niet de reden dat we van een vallende ster spreken.
In heel zeldzame gevallen is een meteoriet gevonden en kan worden aangetoond dat een bepaalde waargenomen meteoor is veroorzaakt door de binnenkomst van die steen in de atmosfeer. Van de meeste meteorieten is niet precies bekend wanneer ze gevallen zijn. En bij de meeste meteoren verbrandt het stofje geheel en valt er dus uiteindelijk niets op de grond.
WimNobel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat toen die dingen 'ontdekt' werden mensen nog niet wisten dat het heel andere dingen dan sterren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dat is omdat vanuit onze ogen gezien net een ster is die voorbij komt. Waarschijnlijk zeiden ze dat al voordat ze wisten dat het meteorieten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van andere GV'ers kreeg je al de juiste verklaring: omdat toen men een naam moest bedenken voor het fenomeen (hééél erg lang geleden), men geen enkel besef had van het verschil tussen een ster en een meteoriet, en qua grotte en luminositeit leken allebei erg veel op elkaar.
Daarna, als een woord al ingeburgerd is, is het zo goed als onmogelijk om de aanduiding van zo'n fenomeen te veranderen, dus blijft de naam bestaan, ook al is men tot de conclusie gekomen dat het geen correcte omschrijving is van de werkelijkheid.

Opvallend is dat het in vrijwel elke taal een vergelijkbare naam wordt gegeven aan het fenomeen:
- Falling star of shooting star (Engels)
- Sternschnuppe (Duits)
- Estrella fugaz (Spaans)
- Étoile filante (Frans)
- Stella cadente (Italiaans)
... en ga maar zo door...

Maar de sterrenkundigen hebben het toch liever over "meteoriden" (elk los stukje steen in de ruimte) en "meteorenzwerm" (dat is een dus duur woord voor vallende sterren)