is het technische gezien mogelijk om de voyagers met een commando weer koers richting aarde te zetten?

Goed, het zou dan weer 35 jaar of langer duren eer ze de aarde weer in zicht hebben, maar ik vroeg 't me gewoon af:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik snap dat ze zwaar verouderd zijn hoor. En op de site van de voyagers staat dat ze na 2025 gewoon doorvliegen, maar geen signaal meer zullen uitzenden. Tging me gewoon puur echt om de vraag of het ''technisch gezien mogelijk was'' Los van geen stroom/brandstof etc etc:) Thanks voor uitleg.

Het beste antwoord

Het antwoord is nee. manuevreren kan al lang niet meer en er is niet voldoende brandstof als dat nog wel zou kunnen.

Toegevoegd na 2 uur:
Als aanvulling. Terugkeer kan niet omdat, behalve het gebrek aan brandstof, de voyagers het zonnenstelsel verlaten met snelheid die ze gekregen hebben bij het passeren van de grote planeten (ze hebben als het ware een slinger gekregen). Na die pasages was het al niet meer mogelijk af te remmen of bij te sturen naar een baan weer richting aarde.

Een leuke site met heel veel informatie over de voyagers is te vinden in de link. Daar wordt ook de actuele afstand van de voyagers tot de zon en aarde real-time bijgehouden. Op het moment dat ik dit tik (25-2-2013) wordt de afstand tussen de voyagers en de aarde kleiner (!) omdat de aarde in een deel van zijn baan zit waarbij de voyagers ingehaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen niet zonder meer, het enige wat ze kunnen doen is Mars zelf te gebruiken om de koers te wijzigen.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik weet dat die reeds meer dan 34 jaar voorbij Mars is maar ik dacht dat het een hypothetische vraag was, ik heb alleen willen aangeven dat ze dat aantrekkingskracht van een planeet kunnen gebruiken om die van richting te doen veranderen.
Het komt er op neer dat het theoretisch mogelijk is.
Via bijgevoegde link kan u de voyager volgen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay, dus met de zwaartekracht van Mars, zouden ze nog wel een poging kunnen doen?(btw ff het feit dat ze maar tot 2025 brandstof hebben, terzijde. Tging me puur om t feit of t mogelijk was)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emmm ik geloof dat ze mars al 30 jaar geleden zijn gepasseerd, ze zullen nu wel buiten het zwaartekracht veld zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij worden er wat ruimtetuigen door elkaar gehaald. De voyagers staan op het punt het zonnestelsel te verlaten. Mars, of welke planeet dan ook heeft geen enkele invloed meer op ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie in deze het verband met Mars ook niet helemaal...