In elk geval komt Elenin eraan, zie: http://www.quofataferunt.com/index.php?option=com_content&view=article&id=724:de-komeet-elenin-komt-er-aan&catid=78:natuur-a-gezondheid&Itemid=95

In de tweede helft van dit jaar wordt de komeet zichtbaarder, en misschien dat we ‘m zelfs met het blote oog kunnen zien (oktober-november de grootste kans).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de meeste kometen is niet bekend of ze periodisch zijn . Bij deze van wie men het wel weet , zoals Halley , kan men nu al voorspellen wanneer ze terug komt.
De meeste kometen worden door amateur astronauten ontdekt ( professionelen kunnen de aantallen die ze zien toch niet bijhouden)
Of de komeet voor ‘sensatie’ zal zorgen is bijna niet te voorspellen. Vorig jaar passeerde McNaugh niet ver van de Aarde ….maar de zichtbaarheid was een sisser.
Momenteel hebben we Elenin in het vizier …of het meganeig of peanuts zal worden is een vraagteken. Eens de komeet de Zon gepasseerd heeft wordt hun gedrag onvoorspelbaar (komeet gaat tijdelijk afsmelten , de staarten zijn nauwelijks zichtbaar…)
Een komeet maakt een heel uitgerekte elliptische omwenteling rond de Zon en de staarten zijn altijd van de Zon afgewend . De staarten (meestal 2) , zijn niet beiden even zichtbaar . Ze bestaan voornamelijk uit stof en gas.
Elinin zal volgende herfst te zien zijn….maar het is niet uitgesloten dat er ook nog andere opduiken.

Toegevoegd na 54 minuten:
fotootje mcNaugh 2010 (Zuid Afrika)...viel wat tegen