Welke verklaringen zijn intussen al gegeven voor het object zo groot als een planeet dat onlangs bij Mercurius werd vastgesteld? (zie link)

Voor meer uitleg, zie deze link: http://www.youtube.com/watch?v=6X96xI1gLdQ&feature=player_embedded

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag klopt niet. "voor het object zo groot als een planeet dat onlangs bij Mercurius werd vastgesteld? " Er IS geen (nieuw) object vastgesteld.

Het beste antwoord

De verklaring is dat dit een bij-effect is van de toegepaste beeldbewerking.

Beeldbewerking is nodig omdat de de zon vele malen feller is dan de zonnevlam (eigenlijk: CME) die men in beeld wilde brengen. In de oorspronkelijke opnamen zie je daarom normaal gesproken alleen de gloed van de zon.

Om de zonnevlam toch in beeld te brengen, wordt beeldbewerking toegepast. Daarin wordt het beeld van gisteren afgetrokken van het beeld van vandaag.

De zon was gisteren even fel als vandaag. Je trekt dus "heel veel licht" af van "heel veel licht", en houdt nul over. Op die manier verdwijnt het felle licht van de zon uit je bewerkte beeld.

De zonnevlam (CME) beweegt. Daardoor is de situatie van vandaag anders dan die van gisteren. Als je die twee van elkaar aftrekt, zie je dus *wel* iets.

Dit is een prachtige methode om zwakke veranderingen te zien die worden overstraald door een sterke, maar constante, lichtbron.

Het nadeel van deze methode is dat bewegende, felle objecten, zoals planeten (in dit geval: Mercurius), de boel in de war sturen.

Gisteren bevond Mercurius zich net rechts van de plek waar Mercurius zich vandaag bevindt. Je trekt dus de felle Mercurius *op de plek waar hij gisteren was*, af van het licht van de zonnevlam dat zich vandaag op die plek bevindt.

Daardoor wordt op die plek de zonnevlam zwart: de zonnevlam is daar natuurlijk wel degelijk, maar gisteren was de (relatief felle) Mercurius op die plek, en de beeldbewerking trekt op die plek het beeld van Mercurius af van het beeld van de zonnevlam. Resultaat: een zwarte vlek.

Dit wordt heel goed uitgelegd op onderstaande video.

Conclusie: er is geen object. Er is slechts iemand die misbruik wil maken van de onwetendheid van de gemiddelde youtube-kijker om net te doen of hij iets opzienbarends heeft ontdekt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zou nog goed zijn om voor de NASA te gaan werken. Naar het schijnt halen ze daar ook een arsenaal aan niet te begrijpen en onzinnige bewoordingen uit de kast om de gewone mens te laten denken:'Ik snap hier niks van, dus ik zal maar beter m'n mond houden' en hem intussen luidop te laten zeggen: 'Ach zo, jaja...'. Waarna niemand er nog aandacht aan besteedt. Of is dit zulk een soort van werk wat jij hier komt verrichten?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je iets ingewikkelds wilt uitleggen, heb je nu eenmaal een redelijk ingewikkeld stuk tekst nodig om die uitleg op te schrijven. Zo'n stuk tekst is best te begrijpen - maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Als je "even snel" een uitlegje wilt, dan kan dat best - maar dan moet je niet verlangen dat je op die manier ook ingewikkelde dingen tot je kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men in bovennatuurlijke zaken gelooft, wìl men eigenlijk vaak helemaal geen uitleg; zelfs niet als men er een vraag over stelt op bijv. GV (dat soort vragen lijken trouwens véél minder gesteld te worden dan vroeger. Ik denk mede 'met dank' aan antwoordman :).
Ga je dan toch uitleg geven, dan wordt het vaak als ongepast/ongevoelig gewaardeerd. Tenminste zodra er een beetje wetenschap bij komt. Men zoekt vaak bevestiging van anderen. Die anderen kunnen dan nooit met wetenschappelijke antwoorden komen... (sommigen proberen het toch, met pseudowetenschap). Alleen maar met (gelijkaardige) gevoelens en geloven. Maar dat terzijde.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is best mogelijk dat vraagsteller persé wenst dat hier werkelijk een UFO zit, en dat NASA dat probeert te verzwijgen. Ik ga er echter van uit dat vraagsteller gewoon iets interessants heeft gezien, en wil weten hoe het zit. En dat de uitleg die ik geef, wat te ingewikkeld is. Als vraagsteller toch iemand is die graag wil dat er verzwegen UFO's bestaan, moet vraagsteller zich eens afvragen waarom deze beelden dan überhaupt zijn gepubliceerd. Als vraagsteller gewoon de uitleg niet begrijpt, hoor ik graag welk punt dan niet duidelijk is - dan kan ik daar wat extra aandacht aan besteden. Maar als dat zo is, zou vraagsteller beter niet kunnen spreken van "niet te begrijpen en onzinnige bewoordingen", want dat komt nogal negatief over tegenover iemand die de moeite neemt een uitgebreide uitleg te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, zo moeilijk heb je het niet opgeschreven hoor, Cryofiel.
Ik begrijp deze tekst in één keer lezen. Meestal moet ik dergelijke teksten wel 3 of 4 keer lezen voor ik het een beetje snap ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dankjewel, RiaNino. Fijn te horen dat het gelukt is om het begrijpelijk te maken - ik heb best zitten worstelen met de hoeveelheid tekst die ik aan elk punt moest besteden. Niet te veel en niet te weinig - ik vond het moeilijk om de balans te vinden. Fijn te horen dat dat kennelijk toch aardig is gelukt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de andere gegeven verklaringen is dat het een "Amazing huge cloaked UFO" is. Maar dat is natuurlijk veel minder aannemelijk dan Cryo's verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker goed gelukt! Je zou eens een boek moeten gaan schrijven waarin je op een begrijpelijke manier dergelijke dingen uitlegt. Ik zou dat boek meteen kopen :D