Hoe noemen we de vorm van de maan tussen half en vol?

Vanavond kwam deze vraag voorbij bij BBC's Eggheads. Zij hebben daarvoor: "gibbous". Is er ook oon Nederlands woord voor? (zoals sikkel voor tussen nieuw en half)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier alle fases op een rijtje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijngestalten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naam van de 'fase' is helaas niet de vraag. En 'ik' vind dan ook dat deze vraag een 'taal'vraag is omdat het gaat om het woord dat gebruikt kan worden voor de "vorm" van wat we zien, niet de fase. Zie de vergelijking met sikkel.

Het beste antwoord

De vier verschillende vormen van de maan worden de schijngestalten genoemd. Deze heten:
- nieuwe maan (de maan is niet te zien),
- eerste kwartier (alleen de rechterhelft is te zien),
- volle maan (de hele voorkant is te zien),
- laatste kwartier (alleen de linkerhelft is te zien).

De periode tussen nieuwe maan en volle maan heet: wassende maan. Die tussen volle maan en nieuwe maan heet: afnemende maan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie mijn reactie.

Andere antwoorden (1)

Mijn woordenboek *omschrijft* in dit geval de vertaling van gibbous, omdat er in het Nederlands dus geen goed woord voor bestaat. Want de normale vertalingen voor gibbous: “bol, bultig, uitpuilend” zijn in het Nederlands niet geschikt om er de schijnbare vorm van de maan tussen half en vol mee te beschrijven. Het woordenboek stelt daarom: “(van maan) tussen half en vol”.

Het antwoord op de vraag is dus: wij hebben daar in het Nederlands geen woord voor, en daarom moeten we de vorm beschrijven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm... 'bultig' vind ik al niet slecht. (Eigenlijk moet je ook even vergeten dat ik over de maan begonnen ben want dat leidt af van de 'vorm'.) Zeker als je uitgaat van een halve cirkel is bultig m.i. prima. Dank je wel.