'Maar als je een zwart gat daar dumpt waar niks te halen valt, zal deze uiteindelijk verdampen.'Klopt dat?

Zie laatste reactie van simplynotedible op:
http://www.goeievraag.nl/vraag/donkere-materie-dark-matter-gewoon.14582

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat klopt.

Elk zwart gat straalt straling uit, ook als het geen materie of straling verorbert. Dat is de zogenaamde Hawkingstraling - zie Bron.

Kort gezegd komt het op het volgende neer.

Door de onzekerheidsrelatie van Heisenberg kunnen er spontaan deeltjes ontstaan. Normaal gesproken ontstaan die, en annihileren ze elkaar na heel korte tijd.

Stel dat er nu een elektron-positron-paar ontstaat, vlak bij de Schwarzschildstraal van een zwart gat. Dan is er een kans dat de ene helft van dat paar meteen in het zwarte gat valt, en de andere helft niet.

De gebruikelijke annihilatie is dan niet meer mogelijk. Het tweede deeltje blijft over. Het heeft een zekere kans aan het zwarte gat te ontsnappen - het bevindt zich immers buiten de Schwarzschildstraal.

Op die manier produceert het zwarte gat deeltjes - of straling, dat is hetzelfde.

Maar dat betekent dan weer, dat het zwarte gat massa moet verliezen: de wet van behoud van massa blijft namelijk gelden. Op die manier verdampt het. Heel langzaam als het groot is, steeds sneller als het klein is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat is dus nimmer een singulariteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ik dacht eigenlijk van wel. Maar die singulariteit heft zich op bij het verdampen. Ik weet niet of de fysica van het ontstaan van, en het verdwijnen van, een zwart gat al volledig is doorgrond. Ik dacht eigenlijk van niet. De overgangen van gewoon naar singulariteit en terug zijn dus, voor zover ik weet, nog niet begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat blijft gewoon een singulariteit. Je moet alleen het eeuwigdurende uit de definitie hiervan verwijderen, en een aanpassing van "er kan wel wat in, maar er komt niets uit" naar "je kunt er wel aan toevoegen, maar geen nuttige informatie uithalen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je Hawkingstraling dan niet meten? Want als je dat kan meten, kan je er ook nuttige informatie uithalen (al is dat 'nuttig' natuurlijk wel enigszins subjectief, maar 'de wetenschapper' kan meer met weinig info dan dat velen denken).