Als je licht stilzet, wat is dan mogelijk?

Ik lees net een stukje dat de Deense natuurkundige Lene Lau bij een experiment aan de Harvard University in de VS licht even heeft laten stil staan in een ultrakoud atomair gas.

Als we nou licht in de praktijk kunnen laten stilzetten zonder dat koude gas en andere effecten, wat gebeurd er dan precies?

Staat alles stil? Als je zelf ook in die ruimte bevindt en je beweegt van je af, zie je dan jezelf stilstaan?
Zie je je zelf eigenlijk wel bewegen terwijl je naar jezelf kijkt. Of kan je je zelf niet zien?

Heeft iemand een theorie?

Alvast bedankt.

Mvg,

Kiba

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Licht stilzetten onder bijzondere omstandigheden is dus schijnbaar mogelijk? Het gas wat de natuurkundige hiervoor heeft gebruikt bevat, en dat is vrij aannemelijk, geen moleculen die makkelijk energie transporteren. Je kan dus, als dat zo is, eigenlijk geen zinvolle vergelijking maken met licht wat zich voorplant door de dampkring.

Verder is het zo dat je je gewoon kunt bewegen in een volledig donkere ruimte, en omdat er geen licht is, staat het licht feitelijk gewoon stil. Wat de natuurkundige in zijn expiriment mogelijk gezien heeft, is dat er een zwart gat ontstond. Daar kan je je natuurlijk vanalles bij voorstellen, maar waar licht zich niet verplaatst moet het eigenlijk donker zijn. Ik vind dit wel uiterst interessant vraagstuk. Kan je de link naar het artikel hier eens plaatsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staan in het blad Wetenschap in beeld NR. 7/2011 op bladzijde 8. Maar ik zal het stukje wel even voor je uittypen. "Waarom heeft licht de snelheid die het heeft?" In een vacuüm heeft licht een snelheid van 300.000 kilometer per seconde. Dit is de hoogst haalbare snelheid in het heelal. Waarom licht precies deze snelheid heeft is onbekend. Het moet gezien worden als een natuurconstante. Licht kan nooit snel gaan in een vacuum, maar wel langzamer, bijvoorbeeld als het door materie als glas of water gaat, waarbij de snelheid kan dalen tot zo'n 200.000 kilometer per seconde. De Deense natuurkundige Lene Hau heeft bij een experiment aan de Hrvard University in de VS het licht zelfs even stil laten staan in een ultrakoud atomair gas. Na een ogenblik liet ze het weer bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het artikeltje lees, lijkt het erop dat het gas zo koud is dat het idd de doorgang van het licht heel kort weet te stoppen tot het verzadigd is met voldoende energie, en dan weer licht door gaat laten. Hmmmm......dat zegt dus wel iets voor absorptie

Andere antwoorden (1)

Als licht (al het licht) stilstaat, kan je dus niets meer zien omdat er geen licht op/in je ogen valt.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je door licht heenloopt, maak je toch zelf snelheid en zie je toch wel dingen?
itsme
12 jaar geleden
dan zal de hoeveelheid licht dusdanig weinig zijn dat je niets kunt waarnemen... bij benadering 1/500.000.000ste van de hoeveelheid licht die je normaal opvangt met je ogen.