Wie vond het glas uit, wanneer was dat en waarom heeft het zo lang geduurd voor men het als raam ging gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://desnor.home.xs4all.nl/glas/bb.pag.gesch.%202.htm

Het beste antwoord

De oorsprong van het glas ligt in de oude culturen rond het Middellandse Zeegebied. Rond 5000 v.Chr. werden in Mesopotamië al kralen van het precieuze materiaal gemaakt. De eerste parfumflesjes van het zogenaamde zandkernglas zijn hier ook vervaardigd, rond 1500 v.Chr. De Egyptenaren verfijnden de techniek en exporteerden hun producten tot ver buiten de grenzen. Phoeniciërs en Grieken kwamen tot nieuwe ontdekkingen. Zo werd in de hellenistische periode glas in een vorm geperst, zodat ook grotere drinkschalen gemaakt konden worden. In het Romeinse Rijk werd de grootste ontdekking in de glaskunst gedaan: de blaaspijp, waardoor plotseling een enorme variëteit aan vormen kon worden gemaakt in een relatief kort productieproces. Glas werd in Rome tot een massaproduct, toegankelijk voor iedere beurs. Maar glaswerkers bleven ook technische en artistieke meesterwerken maken, met technieken die ons vandaag voor raadsels stellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vensterglas is ook eeuwen lang door de glasblazer gemaakt. Glas werd in een cilinder geblazen en daarna uitgerold tot een vlakke plaat die in de praktijk veel hobbels vertoonde. Grote oppervlakken maken was onmogelijk waardoor huizen van eeuwen terug ook allemaal kleine ruitjes hebben. Pas in 1914 werd de eerste fabriek geopend waarbij een vlakke plaat glas uit de oven kon worden getrokken. In 1959 ontwikkelde een Engelse firma een nieuwe methode waarbij het vloeibare glas uitstroomt over een laag vloeibaar tin. Deze methode wordt nu in de hele wereld toegepast.