Waarom heeft Bavaria in Afrika juist Ethiopië uitgekozen om bier te maken en verkopen?

7 jaar geleden
2K
ronron1212
7 jaar geleden
De onderneming brouwt naast alcoholhoudend bier ook alcoholvrij bier met 0,0% alcohol. Bavaria exploiteert brouwerijen in Lieshout en in Berkel-Enschot. De onderneming heeft een meerderheidsaandeel in enkele buitenlandse brouwerijen, onder andere Zuid-Afrika en Ethiopië. In Rusland wordt Bavaria bier gebrouwen onder licentie. Het jaarlijkse volume is in totaal omstreeks zes miljoen hectoliter bier, goed voor ongeveer driekwart van de omzet. [1]
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
85 miljoen potentiële bierdrinkers...!

Het beste antwoord

Omdat de nieuwe brouwerij in het hart van een groeimarkt staat. Net als de andere westerse brouwerijen - Heineken streek eveneens neer in Oost-Afrika - wil ook Bavaria profiteren van het enorme groeipotentieel van Afrika.

Habesha is een fris en fruitig bier, iets minder bitter, een speciale gistsoort en 5 procent alcohol. In Brabant zijn ze ervan overtuigd dat het Afrikaanse gerstenat alles in zich heeft om een hit te worden in het thuisland.

Vooral de Afrikaanse middenklasse kan het zich tegenwoordig permitteren om hun zelfgemaakte, inheemse brouwsels te verruilen voor bier uit een flesje. Potentiële bierdrinkers zijn er genoeg: per hoofd van de Ethiopische bevolking drinken de ruim negentig miljoen zielen nu 4 à 5 liter bier per jaar. Ter vergelijking: in Nederland is dat 70 liter bier per hoofd van de bevolking.

De eerste contacten tussen Habesha en Bavaria dateren van zo'n 4 jaar geleden, toen een Nederlandse exportmanager door Ethiopië reisde. Hij stuitte op een bont gezelschap van achtduizend lokale boeren met een gezamenlijke droom: een eigen brouwerij.
SimonV