wat is hemels breed ?

ik hoorte dat hemels breed 40 duizend km is als ik het goed heb wereld wijd ! maar ik begrijp er niks van wat is hemels breed dan ?

Weet jij het antwoord?

/2500

hemelsbreed is gewoon de afstand tussen 2 plaatsen als je geen rekening houdt met wegen, maar gewoon puur de afstand meet. je kan bijvoorbeeld via google maps erachter komen dat deventer en apeldoorn 17,1 kilometer uit elkaar liggen. dit is echter gemeten door de weg te volgen. als je gewoon op de kaart kijkt en dan naar de afstand kijkt is het slechts 16.3 kilometer. hierbij kijk je dus niet naar wegen maar gewoon de kortste weg van plaats A naar plaats B

Onder een "hemelsbrede afstand" wordt de afstand bedoeld tussen twee punten via de kortst mogelijke afstand. Als je de afstand tussen twee punten op de kaart wilt benoemen zeg je "hemelsbreed" als je het over de absolute kortste afstand hebt. De afstand als je over de werkelijke wegen zult afleggen zal altijd langer blijken te zijn, je moet af en toe even afwijken van het kortste traject. De 40.000 km lijkt meer te slaan op de omtrek van de aarde, dat is dan de theoretisch kortste weg om rond de aarde te reizen. In het Engels hebben ze daar de leuke term voor "as the crow flies" (zoals de kraai vliegt): een vogel hoeft geen gebaande paden te volgen, hij vliegt gewoon van punt A naar punt B in een rechte lijn. Toegevoegd na 5 uur: Volgens Wikipedia is de omtrek van de aarde, gemeten over de evenaar 40.075 km.

Je moet het zo zien: Als je door de hemel van A naar B zou kunnen vliegen dan ging je rechtstreeks op je doel af. Dan heb je dus geen last van verkeersomleidingen, slingerende wegen, heuvels etc. Die laatste dingen verlengen de afstand tussen jouw vertrekpunt en jouw eindpunt want elke meter wordt meegeteld. Ik hoop dat ik het je zo goed heb uitgelegd.

Wat een pracht van een vraag en niemand kan je het juiste antwoord geven, want het betreft veel overlevering en een paar bronnen die niet altijd 100% juist bevonden werden. 'hemels' en 'duivels' zijn dikwijls krachttermen als je het los schrijft van een bijwoord of als bijvoeglijk naamwoord (denk aan die 'Holy Shit' van die persoon op het filmpje van nine-eleven Twintowers). Het werd dus dikwijls 'opnieuw' uitgevonden als 'verschrikkelijk' (let op variant 'erg' die ook omgekeerd gebruikt worden als 'fantastisch' hier) breed. Nu is er ook een protestantse en christelijke herkomst, maar de juist oorsprongtaal vind ik niet. Ik herinner mij letterlijk de afmeting 40.000 km toen ik het als kindje vroeg, maar die meester zei mij meteen dat men al vrij vroeg na en misschien zelfs door Galileo wist dat de aarde 40.000 km omtrek heeft (gemiddeld). Want wie van ons weet nog dat de meter gekozen werd als één 40 miljoenste van de omtrek van de aarde? Als klein kind was ik verbluft hoe men dat ooit had kunnen meten zonder computers, zonder techniek en voelde ik mij plots zo dom vergeleken met mijn voorouders? Nu volgt 'mijn' antwoord op je vraag vanuit wat ik overgeleverd kreeg: De hemel was de overspanning van de luchtkoepel waarin de mensen leefden en zelfs van toen de mensen (en Kerk, letterlijke interpretatie van Bijbel zoals Moslims nu met de Heilige Qor'aan doen) nog dachten dat de aarde plat was en je eraf viel. Toch vind je al vijverberekeningen van Pi in het hoofdstuk Rechters met de superrechter Salomon en is het dus zelfs mogelijk dat men toen die afstand op de echte 20.000 km mat van de ene kant naar de andere kant (als je de halve aarde plat legt, kom je aan een cirkel met 20.000 km doorsnee en mag je dus zelfs een fout beeld hebben, de werkelijkheid blijft gelijk). Sinus en cosinus zijn immers varianten van pure wetenschap en wiskunde die toen al beheerst werd in onvoorstelbare gebouwen. Hemelsbreed is dus eigenlijk 20.000 km, maar als jij zegt dat het het zichtbare deel is, mag je ervan afwijken. Onze voorouders hadden echter 40.000 km geleerd bij de meester in het lagere als 'hemelsbreed' (catechismus). Als je dit combineert met de 'ether' waar de hemel in baadde, leert dit mij, dat zij met hun 'ijkpunt' ook overal raakten waar zij wilden en de wereld niet minder juist was dan nu! Enorm, enorm bedankt voor je vraag. Ik ga heel de dag met een hemelsbrede glimlach lopen omdat deze herinnering diep in mij verdwenen WAS...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100