Als de kat familie is van de tijger, waarom heeft een kat dan spleetpupillen en een tijger ronde?

Hierbij vraag ik niet hoe het oog werkt, maar waar de oorsprong ligt m.b.t. een andere vorm van de pupil.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Antwoorden (3)

Bij donkerte worden de pupillen groot en bij licht klein. Bij kleine katachtige worden de pupillen dan spleetjes. Bij de meeste grote katachtige worden dat dan kleine bolletjes. Als een kat bang of boos is worden de pupillen spleetjes en als ze geïnteresseerd of alert is, worden haar pupillen heel groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is net andersom, de pupillen worden juist groot bij agressie of angst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijgers hebben een gezichtvermogen dat zes keer beter is dan dat van de mens. Vooral in het donker kunnen ze veel beter zien. Het is niet zo dat de tijgers in volstrekte duisternis kunnen zien, maar bij gedempt licht, zoals in de schemering kunnen ze uitstekend dingen waarnemen. Wanneer licht in de ogen wordt geschenen in een hoek van 17 tot 45 graden is er een opvallende groenachtige glans zichtbaar.

Bij honden zie je hetzelfde. De glans wordt veroorzaakt door de bijzondere eigenschappen van de choroidea (vlies waarin de bloedvaatjes liggen) in de oogbal. In dit vlies, dat achter het netvlies ligt, bevindt zich een bindweefsellaag (tapetum lucidum genaamd). Deze bestaat uit vezelachtige elementen die licht reflecteren. Binnenkomend licht wordt door deze laag gereflecteerd op het netvlies, zodat deze sterkere beelden door kan sturen naar de hersenen. Licht wordt dus niet één keer, maar twee keer op het netvlies geprojecteerd. De speciale eigenschappen van de choroidea zijn bij vele nachtdieren terug te vinden. Dieren die voornamelijk overdag leven hebben kegelvormige cellen op het netvlies die alleen bij daglicht werken. Hiermee kunnen ze wel kleuren waarnemen en meer gedetailleerde beelden vormen. Nachtdieren hebben weinig tot geen kegelvormige cellen in de choroidea en kunnen daarom geen kleuren waarnemen. Wel hebben katachtigen twee soorten kegelvormige cellen op hun netvlies waarmee ze blauw en groen licht kunnen onderscheiden. Met deze "kegeltjes" kunnen waarschijnlijk niet zozeer meer kleuren gezien worden, als wel licht van meer golflengtes. Verder hebben katten een brede horizontale streep in het midden van het netvlies, waar een grote hoeveelheid zenuwcellen geconcentreerd is. Horizontaal zicht overdag wordt hierdoor vergroot en hierdoor kunnen wegvluchtende prooidieren beter worden waargenomen. Het laatste bijzondere aan de ogen van katachtigen is dat de lens in verhouding groter is dan bij de meeste andere diersoorten. De pupil kan zich hierdoor meer verwijden, waardoor meer licht doorgelaten wordt tot het netvlies.

De ogen van de mens werken het beste in het daglicht, maar de ogen van katachtigen werken goed bij extreem weinig licht. Hierdoor kunnen ze ook goed 's nachts jagen. De ogen zijn ellipsvormig