tevredenheid is een gevoel.
de ene persoon kan zich bij of over iets zeer tevreden voelen terwijl een ander dat totaal niet kan hebben.

Tevredenheid is dus persoonlijk.
En het is geen illusie want voor die persoon die tevreden is is het de werkelijkheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevreden zijn over IETS is iets anders dan een algeheel tevreden gevoel over de manier waarop je in het leven staat en je leven leeft.
En dat laatste is iets dat iedereen kan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij is dat IETS een onderdeel van mijn leven
en het is mijn manier van uitdrukken
ik heb een ingewikkeld leven en toch ben ik tevreden
een ander zou met datzelfde leven ontevreden kunnen zijn
Nee.
Maar het vergt voor de meeste mensen wel een investering in jezelf.
Naar binnen gaan, en leren voelen wat ECHT belangrijk is in het leven.
Dat is liefde en licht uitstralen. En dat is gratis en kan iedereen.
Als je je realiseert dat dat het enige is dat werkelijk van belang is in dit leven, en je bent er echt van doordrongen, heb je verder niets meer nodig.
En ben je helemaal tevreden.
En dat is echt geen illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tevredenheid is een keuze.
Als je niet altijd streeft naar hebben wat je wilt, maar besluit te willen wat je hebt, wat binnen je bereik ligt, kun je heel tevreden en zelfs gelukkig zijn. Maar daar moet je wel wat voor doen ; genoegen nemen met genoeg.
Buitengewoon rustgevend overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij niet.
Er zijn veel dagen, dat ik me intens tevreden voel met mijn leventje.
Als ik lekker gewerkt heb
Als ik eindelijk tóch nog mijn ramen gelapt heb
Als ik in de middagpause op een bankje zit, en de zon op m'n gezicht en m'n benen voel prikken
Als ik mijn boodschappenbriefje weer eens vergeten heb mee te nemen, en bij thuiskomst merk, dat ik toch wel zo'n beetje alles heb.
Als de file meevalt, en ik lekker met m'n eten voor de buis zit, op tijd voor een film die ik graag wil zien.

Anders is het met 'geluk'- dat kan wél een illusie zijn, een droom waarvan je denkt, dat je er middenin leeft - tot je wakker wordt in een kille wereld - maar dat is de vraag niet.

Tevreden - je vredig voelen, lekker in je vel,het goed vinden op je eigen plekje wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat tevredenheid geen illusie is. Het is een gevoel maar wel heel persoonlijk. Tegelijk is het ook een keuze.
Ik leg voor mezelf de lat hoog in (bijna) alles, pas als ik het maximale uit mezelf heb gehaald ben ik tevreden. Wel het maximale dat in die situatie mogelijk is.
Tevredenheid is een heerlijk gevoel, al hang ik het nogal op aan prestaties, zoals ook vroeger op school. Hoe hoger het cijfer hoe tevredener mijn omgeving en dus ook ik.
Trots zijn (op jezelf) vind ik overschat, iedereen ziet wel minpuntjes bij zichzelf, tevredenheid is een goeie graadmeter om te zien hoe je over dingen denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevredenheid is mijn geluk. En als het een illusie is, dan leef ik liever in een illusie, dan dat ik in een ongelukkige waarheid leef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt of de persoonlijke beoordeling van je staat in je leven een illusie is.

Dat is nogal wat. Deze vraag kan persoonlijk gesteld zijn, maar dan zou hij onder Persoon & Gezondheid horen.
Ik ga er daarom vanuit dat je hem bedoeld in zijn wetenschappelijke en analytische versie.

In deze zin is het belangrijk om te bepalen wat men als illusie benoemt.
"Een illusie is een schijnbare werkelijkheid of een onjuist idee van de werkelijkheid. Het beeld dat iemand van de werkelijkheid heeft is gebaseerd op diens waarnemingen via de zintuigen en verwerking van deze signalen in de hersenen. Illusies zijn dus gebaseerd op foutieve waarnemingen van reële externe prikkels." -Wikipedia-

Voor tevreden wordt gesteld:
"a) innerlijk in evenwicht te zijn en niets anders te verlangen dan men heeft;
b) het eens zijn met de gegeven verhoudingen, prestaties en dergelijke, het aan niets ontbreken."

Als we dit bij elkaar plaatsen, zou je vraag dus zijn: is de gemoedstoestand (niet beperkt tot tevredenheid), een schijnbare werkelijkheid die niet op correct/feitelijke waarneming stoelt?

Nee, de gemoedstoestand is over het algemeen een fysieke gemoedstoestand die voorkomt uit een feitelijke waarneming van een situatie, die voldoet aan het verwachte resultaat of deze overtreft. Hier valt natuurlijk de uitzondering, dat men zich tevreden kan voelen met een schijnbaar resultaat. Maar dit is niet de definitie en de algemene situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevredenheid is geen illusie maar een emotie. Iets wat je voelt.
Waarop het gegrond is, de veroorzaker van de emotie, die doet er niet zo toe. Het zou wel of niet terecht kunnen zijn dat je je zo voelt, maar de emotie heb je echt.

Wat overigens ook voor boosheid geld. Die emotie heb je ook. En heel vaak doordat je niet goed begrijpt wat er gebeurde en iets te snel conclusies trekt.

Ik vermoed dat de leuze 'geluk is een keuze' wel voor het grootste deel klopt.
Je kunt NIET alles beinvloeden wat je overkomt
maar WEL *wat* dat met jou doet! hoe je ermee omgaat!
DAT is een keuze!

Als je bij alles wat je doet of zegt eerst eventjes nadenkt en je afvraagt: 'draagt dit wat ik zou willen gaan doen daadwerkelijk bij tot mijn en andermans doelen en geluk? Of werkt het juist tegen?'
dan heb je een stuk makkelijker leven denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevredenheid is een moment opname en zeker geen illusie.
Het kan kort of langer duren, maar denk niet dat het alsmaar door gaat, dat is wel een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen illusie. Het is een gevoel. tevredenheid en geluk is de weg waarlangs we reizen en niet de eindbesteming.