Wat is het verschil tussen een tic en neurotisch?

Iemand kan verschillende tics hebben, maar wanneer passeer je die grens dat het neurotisch wordt?

Toegevoegd na 32 minuten:
Voorbeeld: 'dwangmatig' de handdoeken op kleur aan de waslijn hangen en als die vol is, en je vindt onderin de mand nog een gekleurde handoek, alles opschuiven zodat die handdoek nog op kleur hangt. En als je je zezelf dwingt om hem gewoon ergens anders te hangen dat je er eenmaal in huis nog een tijdlang aan kan denken dat die ene handdoek eigenlijk 'niet goed' hangt.

Dus geen zenuwtrekken oid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Neuroticisme is het hebben van een tendens tot emotionele instabiliteit. Mensen die hoog scoren op neuroticisme zullen vaker last hebben van depressiviteit, angst en schuldgevoelens en zijn gevoeliger voor stress.

Een tic is plotselinge, spontane, korte samentrekking van een spier of spiergroep. Hierdoor ontstaat een waarneembare beweging (motorische tic) of vocale uiting (vocale tic)

Beide zijn dus compleet anders en niet te vergelijken.

Wat jij bedoeld is volgens mij meer een dwangneurose, je hebt de wens bewust of onbewust om iets te doen of juist te laten, maar deze dwang kan wel beinvloed worden.

Op het moment dat je gedwongen wordt af te wijken van je door de dwangneurose ingegeven actie ook zelf depressief, angstig of zelfs alleen maar onrustig wordt kun je spreken van neurotisch.

Dingen als gebruik van stopwoordjes vallen niet onder zulke definities en zijn altijd indien de wil er is af te leren zonder er bijwerkingen van te hebben. Het persé 19 keer per dag je handen willen wassen kan beginnen als een dwangneurose en vervolgens volledig uit de klauwen lopen wanneer je daar mee wilt/moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er niet op let!Probeer elke dag op vaste tijden je steeds iets langer te consentreren erop.Ik bedoel degene die er last van heeft natuurlijk.Houd dit vol en je kunt het steeds langer volhouden Het is dus net als trainen. Heeft iemand Gilles de la Tourette dan is het neurologisch en kan er niets aan worden gedaan.Dit moet een psycholoog vaststellen.
amc