Wat betekent het woord associatie bij NLP?

Dit woord wordt veel gebruikt bij NLP

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Bij NLP betekent associatie dat je beelden ziet door je eigen ogen. Je ziet jezelf niet in het beeld omdat je door je eigen ogen kijkt. Bijvoorbeeld bij een herinnering waar je een stuk fietste, zie je de weg en bomen voor je, door je eigen ogen.
Dit in tegenstelling tot dissociatie: gedissocieerd betekent dat je beelden ziet vanuit een positie buiten jezelf. Je kunt jezelf dan zien in het beeld. Bijvoorbeeld bij een herinnering waar je een stuk fietste, zie je jezelf van een afstand op de fiets zitten
Met andere woorden: associatie betekent dat je in de eigen ervaring zit. Je ziet, voelt en ervaart letterlijk alles zoals je dit eerder hebt ervaren vanuit jezelf. Je bent hierbij verbonden met het gevoel dat er toen was. In taal is dit hoorbaar omdat mensen dan meestal praten in de ik-vorm.
Dissociatie betekent dat we waarnemen buiten onszelf. We kijken bijvoor­beeld op een afstand naar onszelf; vanuit een andere positie nemen we onszelf waar, als een toeschouwer. In taal is dit hoorbaar omdat mensen gaan praten in de jij/je vorm terwijl ze over hun eigen ervaring spreken.
Sommige mensen nemen vooral geassocieerd waar en anderen weer gedissocieerd. In geasso­cieerde toestand komen we direct in contact met ons gevoel, terwijl we gedissocieerd vooral de situatie goed kunnen over­zien.
SimonV