Is er een sociologisch verband in de club van 27?

het heeft me altijd verwonderd, mijn idee is dat dessillusie na een verstoorde adolescentie meespeelt. maar ben benieuwd naar andere ideen. puur toeval is natuurlijk ook mogenlijkheid, maar daar vraag ik dus niet naar. het zijn niet allemaal gevallen van suicide maar overmtig druggebruik kan ook iets vertellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/27_club

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het op dat waar je niet naar vraagt... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik denk dat dat dus ook algemeen word aangenomen, alleen wrignt er iets: de club van 43 bestaat niet. dat zegt al iets over de andere fase van het leven waarin dat speelt, en dat er dus in de jaren na de adolescentie een kritieke periode kan aanbreken, die in veel van de gevallen van de lijst niet helder zijn terug te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is er dan wel een club van 26 of een club van 28?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat is waar... de leeftijd van 27 is wellicht een toeval in de jaren na de adolescentie 21-30 jaar. maar in de jaren 30-80 is er geen een "club".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze mensen toevallig allemaal 34 waren geworden, dan had het de club van 34 geheette. Nee wat mij betreft zit er niets meer dan toeval achter. Het is ook opgericht omdat TOEVALLIG 4 mensen achter elkaar in 2 jaar (1969-1971) tijd op de leeftijd van 27 overleden. Daarna is iedereen die ook toevallig op die leeftijd overleed toegevoegd. In de 38-39 jaar daarna zijn er maar 8 mensen nog aan de lijst toegevoegd. Ik vind dat niet echt spectaculair moet ik zeggen... Daar zitten dan trouwens ook nog 2 vermoorde voetballers bij en een snookerspeler met darmkanker. Ook staat er eentje op die is 'verdwenen'. Mocht die al dood zijn, dan is niet duidelijk op welke leeftijd en hoe deze is overleden. Die laatste 4 tellen in het eventuele sociologische verband eigenlijk al niet mee. Voor mij komt het dus neer op 12-4=8 mensen in ruim 40 jaar. Ik vind dat niet echt schokkend hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je onderlegd het goed, maar blijkbaar wil ik de evt. toevalligheid niet vatten. maar sluit het natuurlijk ook niet uit.

Het beste antwoord

Als er eventueel een verband is moet je dat denk ik toch voornamelijk in seks, drugs en rock 'n roll zoeken, tenminste als je doelt op bijvoorbeeld Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Janis Joplin en nog een paar anderen die het leven lieten op de leefttijd van 27.

Psychosociale problemen zullen de personen in kwestie zeker ook gehad hebben, neem Andy Gibb, strikt genomen geen onderdeel van de 'club' omdat hij 30 was, maar hij overleed aan de gevolgen van drugsgebruik, het is mijn stellige overtuiging dat persoonlijke problemen hem als het ware richting dat drugsgebruik hebben gedreven, ondanks het feit dat het hem bijna gelukt was om definitief te stoppen.

Ik kende deze mensen natuurlijk niet persoonlijk, maar ik heb wel mensen in mijn persoonlijke situatie gekend die eveneens op jonge leeftijd een roemloos einde tegemoet zijn gegaan, sommigen ook door zwaar drugs- en alcoholgebruik, naar mijn mening hebben die mensen allemaal gemeen dat ze 'niet stevig in hun schoenen staan,' althans niet stevig genoeg om het hoofd te bieden aan allerlei zaken waar jij of ik ook tegen aanlopen, maar waar wij wel mee om kunnen gaan. In die zin zie ik dus wel een sociologisch verband.

Overigens zie ik het feit dat veel mensen wel met allerlei zaken kunnen omgaan en sommige mensen niet niet als een verdienste voor die mensen die het wel kunnen, ik denk dat erfelijke factoren, opvoeding, maar ook de sociale omgeving tijdens de adolescentie en daarna een grote rol spelen. Voor mij zijn de mensen die het niet redden bepaald geen 'losers' of iets dergelijks, wel vind ik het bijzonder spijtig dat sommigen het zo slecht treffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Succes, populariteit en geld kunnen je gemakkelijk doen vervreemden van je oorspronkelijke milieu en dan heb je weinig houvast als het een keer minder goed met je gaat.
Als je dan in een milieu zit waar gebruik van drugs meer geaccepteerd is kan het snel bergafwaarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cobain was op de basisschool al vervreemd van de maatschappij om hem heen, de grungescene was een kruiwagen voor zijn gewaarwoording. maar uiteindelijk dus een openbaring van een gedachtegoed aan een groot publiek. zijn haat/liefde relatie met het commercieel succes kan met des te gefrustreerder heben gemaakt, dat is waar. maar ook zonder nirvana had hij misschien nooit uit zijn negatieve spiraal gekomen. dit laatste boeit mij dus, dit kun je niet zomaar onder een persoonlijkheidsstoornis scharen, het is breder dan dat en bestaat uit meer factoren.