Is er een sociologisch verband in de club van 27?

het heeft me altijd verwonderd, mijn idee is dat dessillusie na een verstoorde adolescentie meespeelt. maar ben benieuwd naar andere ideen. puur toeval is natuurlijk ook mogenlijkheid, maar daar vraag ik dus niet naar. het zijn niet allemaal gevallen van suicide maar overmtig druggebruik kan ook iets vertellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/27_club

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als er eventueel een verband is moet je dat denk ik toch voornamelijk in seks, drugs en rock 'n roll zoeken, tenminste als je doelt op bijvoorbeeld Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Janis Joplin en nog een paar anderen die het leven lieten op de leefttijd van 27. Psychosociale problemen zullen de personen in kwestie zeker ook gehad hebben, neem Andy Gibb, strikt genomen geen onderdeel van de 'club' omdat hij 30 was, maar hij overleed aan de gevolgen van drugsgebruik, het is mijn stellige overtuiging dat persoonlijke problemen hem als het ware richting dat drugsgebruik hebben gedreven, ondanks het feit dat het hem bijna gelukt was om definitief te stoppen. Ik kende deze mensen natuurlijk niet persoonlijk, maar ik heb wel mensen in mijn persoonlijke situatie gekend die eveneens op jonge leeftijd een roemloos einde tegemoet zijn gegaan, sommigen ook door zwaar drugs- en alcoholgebruik, naar mijn mening hebben die mensen allemaal gemeen dat ze 'niet stevig in hun schoenen staan,' althans niet stevig genoeg om het hoofd te bieden aan allerlei zaken waar jij of ik ook tegen aanlopen, maar waar wij wel mee om kunnen gaan. In die zin zie ik dus wel een sociologisch verband. Overigens zie ik het feit dat veel mensen wel met allerlei zaken kunnen omgaan en sommige mensen niet niet als een verdienste voor die mensen die het wel kunnen, ik denk dat erfelijke factoren, opvoeding, maar ook de sociale omgeving tijdens de adolescentie en daarna een grote rol spelen. Voor mij zijn de mensen die het niet redden bepaald geen 'losers' of iets dergelijks, wel vind ik het bijzonder spijtig dat sommigen het zo slecht treffen.

Succes, populariteit en geld kunnen je gemakkelijk doen vervreemden van je oorspronkelijke milieu en dan heb je weinig houvast als het een keer minder goed met je gaat. Als je dan in een milieu zit waar gebruik van drugs meer geaccepteerd is kan het snel bergafwaarts gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100