Zou asperger in combinatie kunnen gaan met hoogsensitiviteit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat hierbij om één persoon

Toegevoegd na 9 minuten:
Aangezien ik heb gelezen dat mensen met asperger gevoeliger zijn dan andere mensen, vraag ik me af of hoogsensitiviteit hiermee ook een link heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
als beide in 1 persoon, of als relatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima vraag!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je vraag!

Het beste antwoord

Hoogsensitieve mensen zijn vaak op vele vlakken gevoelig en nemen verschijnselen waar die normaal gespoken onopgemerkt blijven.
Mensen met Asperger pogen zich wat af te sluiten voor signalen, zijn wel gevoelig maar meestal in een heel beperkt vlak.
Ik zal pogen wat voorbeelden te geven, die kenmerkend KUNNEN zijn (maar dat hoeft dus niet zo te zijn)

Een HSP er ziet vaak op grote afstand dat er met iemand wat aan de hand is, een Asperger leest vaak geen mimiek
of lichaamshouding en heeft dan niet in de gaten dat er wat aan de hand is.

Zo kan menig HSP er door de telefoon , puur aan de stem horen wat iemands toestand is, dit zal een Asperger kunnen ontgaan.

Een Asperger ziet aan het nummerbord uit welk jaar een auto komt, dat ziet een HSP er niet.

Een Asperger hoort dat de koeling van een computer niet (goed) werkt, omdat dat type een aantal blowers heeft, waarbij hij/zij hoort dat er een niet draait.

Nogmaals, dit zijn slechts voorbeelden die niet verabsoluteerd moeten worden, zowel bij Asperger als HSP zijn variaties in de mate waarmee iemand met Asperger of HSP behebt is.

Bij HSPers worden in het algemeen micro verschijnselen eerder opgemerkt terwijl bij Aspergers afwijkingen van patronen (of herkenning daarvan) meer op de voorgrond treden.

In beide groepen komt gemiddeld genomen wat vaker een helder verstand voor (om dat stigmatiserend woord IQ te vermijden).
De 2500 tekens zijn te weinig om echt een duidelijk beeld neer te zetten, ik heb oa. pleegkinderen waarvan er HSPers zijn maar ook Aspergers (gediagnostiseerd door psychiaters).

Oppervlakkig beschouwd lijkt het soms op elkaar maar als je scherp oplet zie je wel degelijk verschil tussen HSP en Asperger.
Als mensen in beperkte mate het een hebben kunnen ze ook het ander hebben maar mensen die sterk Asperger hebben zijn anders dan zij die sterk HSP hebben.
Dat is mijn ondervinding, die wil ik echter niemand opdringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Asperger wordt tegenwoordig gerekend tot ASS. Autistische Spectrum Stoornissen.
Het komt regelmatig voor dat mensen met ASS bijzonder gevoelig zijn voor geluid, licht, aanrakingen.
Bedoelt u dat?

Toegevoegd na 21 minuten:
Uit onderstaande bron het volgende:

2.8 Overeenkomsten & verschillen tussen Asperger en Hoogsensitiviteit
Verbaal vaardig zijn is een overeenkomst tussen kinderen met het syndroom van Asperger en hoogsensitieve kinderen (met name wanneer zij een bovengemiddelde of hoge intelligentie hebben). Bij hoogsensitieve kinderen is de intelligentie harmonischer ontwikkeld: zij leggen vlot verbinding met andere begrippen en laten een enorme diepgang zien.
Kinderen met Asperger weten vaak veel van één onderwerp, zoals computers of wiskunde, en kunnen daar helemaal in opgaan.
Beide typen kinderen kunnen eigenwijs en koppig zijn. Bij het hooggevoelige kind komt dit voort uit een gevoel voor rechtvaardigheid, een diep innerlijk weten en het doorzien van onecht gedrag bij mensen. Kinderen met het syndroom van Asperger zijn daarentegen vaak koppig en vasthoudend omdat ze bang zijn hun grip op de situatie te verliezen. Ze hebben behoefte aan voorspelbare situaties en houden niet van veranderingen, omdat ze die niet goed binnen een bepaalde context kunnen plaatsen.
Kinderen met Asperger lijken wel te willen communiceren, maar doen het zo slecht doordat het hen blijkbaar ontbreekt aan een intuïtief begrip van hoe je moet luisteren en wanneer je moet praten. Een hint of ironie begrijpen, een geheim bewaren of een gezichtsuitdrukking ontcijferen zijn dingen die ze niet kunnen. Ze praten vaak monotoon over een onderwerp dat verder niemand interesseert. Dit gaat allemaal niet op voor een HSK. (Aron, 2005 boek, p. 49-50)

Toegevoegd na 22 minuten:
In het stuk uit de bron gaat het over emotioneel hooggevoelig. In mijn eerste reactie over fysiek hooggevoelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg de laatste jaren sterk de indruk, dat het heel vaak gepaard gaat met HSP, ik zie dit ook bij autisme en borderline.
Of dit altijd zo op gaat weet ik niet, zo ja, dan moet er ergens een link zijn tussen deze stoornissen en HSP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP, borderline en autisme gaan hand in hand, echter bij Asperger (ook een autistische aandoening) wordt vaak het tegenovergestelde gezien. Een persoon met HSP heeft een hoog rechtvaardigheidsgevoel terwijl een persoon met Asperger vaak geen gewetenswroeging heeft. Zo zijn er meer tegenovergestelde te benoemen tussen de aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je aanvulling.
KennisDelen
12 jaar geleden
Theo, waar baseer je je uitspraken op?
Gezien de overlap tussen asperger en autisme lijkt het me, gevoelsmatig, buitengewoon onwaarschijnlijk
Mijn antwoord kan ik helaas niet staven met onderzoeken. Mijn zoon heeft Asperger Syndroom en de psycholoog zegt, dat er momenteel veel onderzoek gedaan wordt naar deze combinatie van Asperger en HSP.
Mij zou het niet verbazen, als dit inderdaad zo blijkt te zijn.
Overigens wordt er sowieso onderzoek gedaan naar HSP.
Punt is, dat je er eigenlijk weinig verder mee kan: dan heb je Asperger en HSP.... en toen? Daar zal je dan toch verder mee moeten leven en daar voor jezelf een weg in moeten zien te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP, borderline en autisme gaan hand in hand, echter bij Asperger (ook een autistische aandoening) wordt vaak het tegenovergestelde gezien.

Een persoon met HSP heeft een hoog rechtvaardigheidsgevoel terwijl een persoon met Asperger vaak geen gewetenswroeging heeft.

Zo zijn er meer tegenovergestelde te benoemen tussen de aandoeningen.

Dit wil niet zeggen dat er aandoeningen die in het spectrum van HSP niet voor kunnen komen bij een kind met Asperger en omgekeerd.

De onderzoeken naar deze aandoeningen staan nog allemaal in de kinderschoenen, ook de medische wetenschap weet hier nog te weinig vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"terwijl een persoon met Asperger vaak geen gewetenswroeging heeft."
Waar haal je dat vandaan?
Rieneke1
12 jaar geleden
dat vraag ik me ook af wendy.
KennisDelen
12 jaar geleden
Het bestaat niet dat er een tegengesteld verband is bij Asperger in vgl met autisme, aangezien Asperger een lichte vorm van autisme is (dus kan je nooit een negatief verband hebben).
Dus wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bekendste voorbeeld van een persoon met Asperger en geen gewetenswroeging: Kim de Gelder. @kennisdelen. Beide aandoeningen zijn behoren tot het autistisch spectrum dus een negatiefverband is er nimmer , ze zijn, doordat het een vorm van autisme is, aan elkaar verbonden echter zoals alles in de natuur is er het hier ook niet allemaal zwart-wit, en zijn er combinaties mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan noem je 1 voorbeeld en dat betekent dan dús, dat mensen met Asperger Syndroom vaak (gelukkig schrijf je dat woord er dan nog bij....) geen gewetenswroeging hebben???
Waar sláát dat op? Een citaat: "Dat bevestigt ook de Gentse professor psychologie Herbert Roeyers, expert in autisme. 'Er is op dit moment geen enkele aanwijzing dat mensen met autisme vaker bij criminaliteit zijn betrokken dan anderen', aldus Roeyers. 'Mensen kleven tegenwoordig veel te snel 'labels' op andere mensen, misschien omdat ze voor dit gruwelijke gebeuren in Dendermonde een verklaring proberen te vinden. Maar ze doen dat dan wel zonder veel te weten over deze aandoening."

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GQ325LHQ5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Wendy Het Autisme is meer dan alleen Asperger. Lees het artikel en je kunt zelf concluderen dat die professor gelijk heeft, autisme betekent niet dat ze vaker crimineel zijn. Ook bij asperger is meer nodig dan enkel die aandoening om tot een daad te komen zoals die van Kim de Gelder. En als je in een gezin leeft waar meerdere personen autisme hebben en één daarvan in het spectrum van Asperger komt men meer te weten dan vele anderen en ziet men ook daadwerkelijk de verschillen in de vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JUIST vanwege dit artikel en het citaat wat ik heb aangehaald (en uiteraard gelezen, wat denk jij???) zeg ik dus: hoe kom je er dan bij, dat mensen met Asperger (daar gaat de vraag over en dat is ook wat jij expliciet schreef) vaak geen gewetenswroeging hebben?
Jij haalt je de naam erbij van Kim de Gelder als voorbeeld...:
"Het bekendste voorbeeld van een persoon met Asperger en geen gewetenswroeging: Kim de Gelder." schrijf je.... Ik ben zeer bekend met de verschillende vormen van (mild)autisme en specifiek Asperger; ik weet waar ik het over heb. Ik begrijp dan dus absoluut niet, hoe je tot die conclusie kunt komen, ook niet na je laatste reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: Autisme is een verzamelnaam van een aantal geestelijke aandoeningen. Asperger is er één van. Daardoor is een opmerking dat autisme niet betekent dat een autist niet vaker crimineel is een algemene opmerking. Ook ik stel niet dat iemand met Asperger een crimineel is, gewetenswroeging en crimineel zijn, zijn twee verschillende dingen. Daarbij dient men onderzoeken op de voet te volgen en komt men tot ontdekkingen die men liever niet wil weten. Neem daarbij de ontdekking dat de meeste bekende wereldburgers uit het verleden een aandoening hadden in het autistisch spectrum en een aantal daarvan absoluut geen gewetenswroeging hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je voor mij een link naar die onderzoeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. De onderzoeken zijn nog niet gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Theo, maar dan lees ik een aantal beweringen van je, die niet gebaseerd zijn op onderzoeken, en dan kan ik er al helemáál niks mee.

Er zijn namelijk ook bekende wereldburgers uit het verleden zónder aandoening in het autistisch spectrum, waarvan een aantal absoluut geen gewetenswroeging hadden..... Overigens is de min niet van mij. Met een aantal dingen van je tekst ben ik het wel eens en ik min nooit ongemotiveerd.
KennisDelen
12 jaar geleden
Soms hebben mensen met Asperger juist een heel stérk rechtvaardigheidsgevoel (is mijn ervaring) (ze lijken soms alleen moeite te hebben het een en ander in het juiste perspectief te zien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt m.i. ook helemaal KennisDelen!
Nou is gewetenswroeging misschien nèt weer iets anders als rechtvaardigheidsgevoel, maar ik vind ook, dat beide, JUIST bij mensen met Asperger, sterk aanwezig is.
En uiteraard zijn er gradaties in en is ieder mens uniek.
KennisDelen
12 jaar geleden
Misschien moeten we een onderscheid maken tussen
- rechtvaardigheidsgevoel (sterk ontwikkeld bij mensen met Asperger), en:
- inlevingsvermogen (over het algemeen problematisch voor mensen met Asperger)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik met je eens.
Maar ook als het moeilijk is om je in te leven in een ander kan je een goed ontwikkeld geweten hebben. En dus gewetenswroeging.
Zelf heb ik het sterke vermoeden dat ik een Asperger type ben en ben ook hooggevoelig. Kan slecht tegen harde geluiden en energieën van groepen mensen.
Een asperger type heeft behoefte aan orde, privacy en voorspelbare situaties. Herrie heeft vaak te maken met chaos (meestal ontstaat het op onvoorspelbare momenten) en dringt ongevraagd de persoonlijke ruimte in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Herkenbaar. +1
Klopt inderdaad, ook mensen met add zijn vaker hoogsensitief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik erg over dit onderwerp aan het nadenken, en hoe meer ervaring ik heb met hooggevoelige kinderen en volwassenen, hoe meer ik een patroon begin te zien.
Erg veel mensen hebben wel een mate van autistische neigingen, die je nog als normaal kunt zien.
Hooggevoeligheid is als aanleg bij één op de vijf mensen aanwezig.
Ik zie het proces bij mijn hooggevoelige zoon van 10 nu van dichtbij: hij is zo gevoelig, dat emoties hem letterlijk pijn kunnen doen. Ik ben zijn hele leven met hem aan het werk, om hem te leren, het te uiten, niet weg te stoppen. Te communiceren over wat hem dwars zit. Hoe dan ook, zoals ieder mens heeft hij al wel trauma's opgelopen, is gekwetst geweest. In antwoord hierop begint hij zich nu af te harden, met behulp van zijn verstand. De emoties te ontkennen. Zelfs gebeurtenissen te ontkennen die de emoties ten gevolge hebben gehad.
Hij probeert confrontaties te vermijden, op het ongezonde af. Hij trekt zich ook meer fysiek terug, probeert rust te vinden in activiteiten waar hij niet bij gekwetst kan worden. Legopoppetjes doen je niet pijn. Donald Duckjes lezen tot je erbij neervalt.
De reactie van de maatschappij (leerkrachten, orthopedagoog, etc.) is hier het stempeltje Asperger op te willen gaan plakken.
het lijkt steeds meer voor mij; dat HSP er eerst is, en als het kind er niet goed genoeg mee om kan gaan, er een copingmechanisme in werking treedt, waardoor het kind naar buiten toe ongevoelig lijkt, niet invoelend in anderen, patronen laat zien die 'anders' zijn, waardoor hij in het niet normale spectrum valt. En dus: stempeltje Asperger, of PDD Nos, of ASS.

Maar.
voor mij is een autist een uiterst gevoelig persoon. Wij zijn de autistische maatschappij die geen ruimte heeft voor de kwetsbaarheden van de Hsp. Allemaal zeurkousen. Wie ontbreekt het nu eigenlijk aan invoelingsvermogen????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemene delers die vaak opduiken zijn stress en verschil informatieverwerking. Wss een andere manier waarop chemicaliën door zenuwen uitgewisseld, verwerkt en geïnterpreteerd worden. Mogelijk is er ergens steeds een deurtje met bepaalde hormonen of bouwstoffen meer open dan bij anderen, waardoor alle prikkels en emoties harder binnenkomen (gen die de waarde reguleert van te produceren stof of hormoon die gebruikt wordt bij samenstelling of werking van receptoren?)

Al zijn HSP en Asperger zijn uiteraard niet vrij uitwisselbaar, hebben ze een gelijkaardig verschil in verwerking van prikkels en informatie. Achter een deel daarvan schuilen mogelijks gemeenschappelijke mechanismen.