Waarom leeft 1 persoon prettig aan 1 uiterste en de ander aan de andere, zie uitleg?

Bijvoorbeeld de 1 heeft liever 1000 euro ruimte op zijn bankrekening, terwijl de ander liever rond de nul blijft hangen en die 1000 euro op een spaarrekening plaatst.

De 1 vangt dus niet de rente, maar hoeft zich geen zorgen te maken over rood staan.
De ander zoekt dus de rente maar heeft van tijd tot tijd toch zorgen of hij aan het einde van de maand nog wel boodschappen kan doen.

Hetzelfde merk ik met autorijden op een volle tank en een lege tank. Gek genoeg wil diezelfde persoon een volle tank en de andere persoon wil hem leegrijden.

Wat zegt dit over beide personen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk observatie +

Het beste antwoord

Mensen onderscheiden zich vooral in de mate waarin ze al dan niet risico mijdend zijn. Dit bepaalt een groot deel van hun gedrag. Zeg maar het verschil tussen durfers en schijters. In de financieringsleer (onderdeel van de bedrijfseconomie) is dat eigenlijk de bepalende factor achter financiële beslissingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij heeft dit met karakter te maken. Bij de één is het glas half leeg en bij de ander half vol. De één wil van het leven genieten en de ander is bang niet te kunnen genieten vanwege rood staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zegt op zich niet zo veel over die personen.
Om iemand te kunnen typeren, moet je echt wel meer van die persoon weten.
Hoe iemand met zijn geld om gaat, kan aangeleerd zijn door opvoeding en heeft bovendien nogal veel te maken met hoeveel geld hij/zij ter beschikking heeft.

In beide gevallen kan het dus een vorm van zorgeloosheid zijn.
In beide gevallen kan het net zo goed (over)bezorgdheid zijn of vooruitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iedereen wel wat ruimte wil hebben op zijn betaalrekening (BR). Dat geeft geestelijke rust.
En mensen die maar een kwart tank tanken heb meestal geldgebrek.

Je moet wel in de gelegenheid zijn om deze financiele ruimte te creeren en dat is afhankelijk van je totale vermogen, inkomsten (dus baan), uitgave patroon, etc.
Overigens als je spaargeld niet vast staat en je komt wat te kort kun je eenvoudig wat geld terugstorten op je BR.
Ik denk dat mensen die continu geld te kort hebben ook wat sloddiger worden wat betreft het negatief staan op hun BR.
Het zal best iets zeggen over het karakter van een persoon, maar belangrijker is zijn opleiding en positie in de maatschappij.
Als je een commerciele opleiding hebt genoten zul je eerder naar de belegging van je geld kijken.
Er zijn mensen die zeggen niets om geld te geven, maar ik denk dat het altijd mensen betreft die genoeg hebben. En ja, dan is het niet zo moeilijk om zoiets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zegt dat ze anders zijn, maar dan alleen ten opzichte van elkaar....
Een mooie realisatie is, ik heb nog nooit 2 dezelfde persoon ontmoet. er is van eenieder slechts 1 exemplaar .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft het iets te maken met grenzen zoeken.

Er zijn mensen die af en toe momenten van spanning zoeken om levend te voelen.

Sommige hebben extreem hoge spanning nodig zoals
extreem sport en levensgevaarlijk avonturen en anderen hebben genoeg aan het neerzetten van een kop koffie aan de rand van de tafel.....