Pedagogische wetenschappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pedagogiek of opvoedkunde is de studie van de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel. Meer specifiek bestudeert pedagogiek onderwijsmethoden, inbegrepen de doelen die daarin dienen te worden gesteld, en de manier waarop deze doelen bereikt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op universitair niveau kom je zoals gezegd snel uit bij pedagogische wetenschappen, maar ook psychologie bevat wat opvoedkundige vakken en richtingen. Er bestaat ook een universitaire (academische) pabo (combinatie tussen pabo en onderwijskunde)

Op HBO niveau heb je pedagogiek, de pabo, en e.v.t. SPH (sociaal pedagogische hulpverlening

Op MBO niveau heb je pedagogisch medewerker kinderopvang (niveau 3 en 4) of onderwijsassistent