welke wetenschap bestudeert de verschillen tussen de opvoeding van kinderen in een dorp en in de stad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dit is geen wetenschap die opzich zelf staat. Met een sociologisch onderzoek zou je dit misschien wel kunnen onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pedagogie is de wetenschap dat de opvoeding van kinderen bestudeert.

En in de pedagogie zijn er dan weer wetenschappers die de opvoeding tussen kinderen uit een dorp en uit een stad bestuderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou onder sociologie kunnen vallen, of onder sociale geografie.

Toegevoegd na 1 minuut:
En, zoals hierboven al genoemd wordt, zou het ook een onderdeel van pedagogiek kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit onderzoek zou kunnen plaatsvinden bij meerdere wetenschappen. Te denken is aan:
-(ortho)pedagogiek
-sociologie
-politicologie
-psychologie
-onderwijskunde
-communicatiewetenschappen
-sociologische economie
-social science /sociale wetenschappen
-culturele antropologie

Veel van dit soort onderzoeken worden o.a. uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut, die is primair vooral actief op het gebied van sociaal-maatschappelijke vragen, ofwel sociologie.
Als je kijkt naar de opleidingen van de medewerkers van de onderzoeksgroep 'Jeugd, opvoeding en onderwijs' zie je een enorme diversiteit in opleidingen.
Het is overigens vrij kenmerkend voor de sociale wetenschap dat sommige onderzoeksterreinen een overlap hebben.