Ga je meer lachen van anti depressiva ?

Stel dat ik een verdomd grappig persoon zou zijn..
Maar mij in bepaalde situaties niet (meer) op mijn gemak voel
Zouden anti depressiva mij dan kunnen helpen mijn talent om mensen te laten lachen terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zou geen arts te vinden zijn, die je deze voor dit doel voor zal schrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien wel als je het wat breder zou maken, want ik neem dan aan dat het ongemak zich in meerdere sociale situaties voordoet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mensen die ik ken en antidepressiva gebruiken of gebruikten waren vooral wat duffer en afgevlakt qua emoties.
Je talent om mensen te laten lachen is niet weg, maar omdat je jezelf minder gelukkig voelt kan je dit tijdelijk ook minder goed overdragen op je omgeving. Richt je aandacht en zorg meer op je zelf en pas op voor de valkuil om voor anderen te willen leven, in grote of kleine situaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lachen is sowiezo helend

Antwoorden (2)

Als je een angststoornissen hebt, dus angst hebt gekregen om publiek de aandacht op je te vestigen, kan bijvoorbeeld het antidepressivum paroxetine je helpen. Echter het middel lijkt me bij het voorbeeld dat je geeft, erger dan de kwaal. Het mensen aan het lachen maken moet niet het hoofddoel zijn. Wel kan een doel zijn dat je je weer durft te laten horen in een gezelschap. Overigens is naast, of in plaats van het slikken van een antidepressivum cognitieve gedragstherapie vaak ook een goede, of zelfs betere keuze. Dat is van hieruit moeilijk voor jou vast te stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naschrift: indien de dosis aan de te hoge kant is, kan je het zogenoemde serotonine syndroom krijgen en dat kan zich uiten in overmatig lachen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat niet per definitie meer lachen door inname van anti-depressiva, wel kan dit indirect het gevolg zijn. Als de anti-depressiva goed zijn werk doet en de balans terug komt qua neurotransmitters, dan zou je je beter moeten gaan voelen. Een niet depressieve staat stelt je in staat om op een normale en fijne manier van het leven te genieten, daar hoort lachen ook uiteraard bij. :-)

Overigens werkt het ook andersom, in die zin dat lachen anti-depressief werkt. Lachen, zelf als je het opwekt zonder directe lachreden, zorgt voor de aanmaak van bepaalde neurotransmitters waardoor je je beter gaat voelen. Rechtsom of linksom; lachen is en maakt gezond!

:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lachen is sowieso helend