Kan zwaartekracht opraken?

Komt er een tijd wanneer zwaartekracht opraakt?
(ik snap dat dit een best moeilijke vraag is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (8)

Aangezien zwaartekracht niet in een potje zit, of ergens is opgeslagen kan het niet opraken. Wel moet ik zeggen dat ik totaal geen expert ben op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus!
Zwaartekracht is gewoon een verschijnsel dat voorwerpen elkaar aantrekken. Er is geen stof ofzo die dat veroorzaakt. Het raakt dus niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaartekracht wordt veroorzaakt door de massa van objecten, omdat de aarde zo groot is heeft het dus ook een relatief grote aantrekkingskrracht op mensen. Zodra de aarde geen massa meer zal hebben verdwijnt deze kracht pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat de planeten Mars en Saturnus in tegenovergestelde richting van elkaar staan, en de aarde zweeft er tussenin, door de aantrekkingskracht van de beide planeten die elkaar kruisen bij de aarde, en de aantrekkingskracht van de aarde zelf kan je niet zweven, en dat is de aantrekkingskracht. dus als ik het goed heb kan de zwaartekracht alleen "opgaan" of aangetast worden als mars of saturnus uit hun baan komen. als dat zou gebeuren zou je bijv. langer blijven zweven of 1 kant opgetrokken worden, maar niet zoals op de maan dat je 2 meter de lucht inspringt. hopelijk is dit de oplossing van jou vraag.

mvg, dimma
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me, maar ik heb helaas zelden zo'n wartaal gelezen. Ik raad je aan even naar wikipedia te gaan voor informatie over ons zonnestelsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha fantastisch antwoord. Natuurlijk wel een min, maar erg vermakelijk.
Doe je rustig aan met die wiet Dimma?
Zwaartekracht zit nauw verweven met massa.
Hoe? dat weten ze tot op zekere hoogte maar zodra je tot in de kleinste details treedt (kwantummechanica), dan (nog) niet precies. Daarmee zijn ze dus druk bezig met de LHC (Large Hadron Collider ofwel deeltjesversneller).
Waar men wel over eens is dat zodra er massa is, er ook zwaartekracht (=aantrekkingskracht) is.
Dat raakt niet op, dat is er gewoon. Je kan het dus niet opmaken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb onthouden van vroeger op school, dat scheikundig gezien er niets verloren gaat, maar dat de stof wel kan veranderen in een andere stof, waarbij dus alles weer herbruikt wordt.
Stel dat de massa van de aardse zwaartekracht (waardoor dit veroorzaakt wordt) verandert in een andere verbinding, behoud je dan dezelfde (zwaarte)kracht?
ronaldP
12 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft,er gaat niets verloren.
De massa veranderd niet. (Het aantal atomen gaat nieuwe verbindingen aan maar blijft hetzelfde). Aantrekkingskracht dat geassocieerd wordt met massa (en afhankelijk is van het totaal aantal atomen in een gegeven volume), zal daardoor ook niet veranderen.
De vraag of zwaartekracht opraakt is nauw verweven met de vraag of zwaartekracht arbeid kan verrichten.

Eerst een voorbeeld van een kracht die geen arbeid kan verrichten: de magnetische kracht.
Die kracht veroorzaakt een kracht loodrecht op de snelheid van een voorwerp en verricht geen arbeid.

De zwaartekracht werkt in dezelfde richting als de snelheidsverandering en verricht dus arbeid.

Er is ook arbeid nodig om vanuit de aarde naar de ruimte te gaan. Om tegen de zwaartekracht in te gaan dus.

De zwaartekracht levert arbeid (energie). De energiebron die zwaartekracht veroorzaakt verliest dus energie. Met andere woorden die raakt op.

Bij een kracht kun je niet spreken van opraken. Dus wat dat betreft raakt de zwaartekracht niet op.
Een energiebron kan opraken wanneer de een bepaalde soort energie wordt omgezet in een andere.
Op die manier kan de energiebron die de zwaartekracht levert opraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja (terugkijkend in de tijd) toen de relativiteitstheorie werd ontdekt.
De relativiteitstheorie zegt dat zwaartekracht lijkt te bestaan doordat massa een kromming in de "ruimte-tijd" veroorzaakt.
Andere massa's en ook licht volgen deze kromming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We weten niet wat zwaartekracht is, we hebben geen idee van de wetmatigheden en we weten ook niet hoe het werkt. Einstein en Newton konden er niets zinnigs over zeggen. Newton geloofde zelfs niet in zwaartekracht Bestaan er gravitons? Volgens het standaardmodel wel (dus deeltjes) maar dan - volgens onze franse prins De Broglie - ook golven
Als we zo weinig weten, hoe kan dan worden gepraat over afnemen. Ik ken geen wet over behoud van zwaartekracht.
Opraken, dat geloof ik niet, maar verdwijnen is toch zo maar mogelijk.