waardoor begint een bliksemschicht bij de grond?

Hoewel de elekronen van boven naar beneden is de richting van de bliksemschicht zoals ik ergens las, van de grond naar boven. Hoe kan dat?

erotisi
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar las je dat?

Het beste antwoord

Een bliksemschicht ontstaat oorspronkelijk door de verdeling van elektrische lading in een onweerswolk. Wanneer het spanningsverschil tussen de negatief geladen onderkant van de wolk en de positief geladen aarde groot genoeg is, begint de "voorontlading". Dit is wel niet zichtbaar voor het menselijk oog. Zowel vanuit de aarde als vanuit de wolk komt er een soort ontlading, en wanneer deze 2 verbinden ontstaat de effectieve bliksemschicht. Hopelijk heb je hier wat aan :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist.
Ik neem aan dat erotisi met name wil weten hoe het zit met de vangontlading, zoals daar beschreven: immers, die gaat van de Aarde naar boven, maar de elektronenstroom gaat alleen naar beneden. Dus *wat* gaat er dan naar boven in de vangontlading? Het zijn de elektronen die ontstaan in de lucht zodra de luchtmolekulen geioniseerd raken omdat de doorslagspanning is bereikt, die in een cascade naar beneden gaan. Eerst ioniseren (in de vangontlading) de molekulen dichtbij de Aarde (nabij een antenne of ander puntig object o.i.d.). Doordat die lage luchtmolekulen dan geleiden raken de molekulen op enige hoogte dan ook "geaard" waardoor die vervolgens doorslaan, etc., en zo reist de vangontlading omhoog terwijl toch alle elektronen in de vangontlading omlaag reizen. Omdat de vangontlading bestaan uit lucht waaruit elektronen zijn onttrokken, is de vangontlading zelf een positief geladen pad.
Als ik het goed heb.

Andere antwoorden (1)

De elektronenstroom is ven negatief naar positief, maar de elektrische stroom is van positief naar negatief. De aarde is positief en de polariteit van de wolken is negatief. De elektrische stroom veroorzaakt de bliksemschicht.
jc54
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Wat is het verschil tusse een elekronenstroom en elektrische stroom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://fungy-skip.be/E-ducation/Basiselektriciteit%202deGraad/afbeeldingen/stroomkring.jpg
Dit is een basisvoorstelling van een stroom.
Elektronen zijn van zichzelf negatief. Ze staan dus aan de negatieve kant, maar gaan naar de positieve kant om te "compenseren" zodat elke kant even positief als negatief zal zijn. Maar de elektrische stroom gaat via de baan, die ervoor zorgt dat er constant er verschil zal blijven bestaan, zodat deze stroom zal blijven lopen.