Zijn friezen, historisch gezien, de echte autochtonen van Nederland te noemen ?

Zijn degenen die wij als Nederlanders kennen niet oorspronkelijk Germanen (Chauken) en Kelten ? Is er weleens onderzocht of er van de prehistorische bewoners (anders dan de Friezen) nog afstammelingen rondlopen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Als ik de uitgebreide gegevens in (onder andere) dit stuk goed interpreteer (zie link), kwamen de allereerste landbouwers dit stukje wereld ontginnen rond 5300 v.c. , in het neolithicum, en wel in Limburg. Daar bleven ze een tijdje hangen,omdat er nog geen middelen waren uitgevonden om de kleigrond waar de rest van het land onder bedekt lag om te ploegen. Daar leefden vooral kleine groepjes jagers en verzamelaars.

De eerste Kelten en Germanen kwamen hier pas in de laatste 1000 jaar voor christus, dus dat waren zeker de eersten niet. En de Friezen zijn een Germaans volk, dus die waren zeker de eersten niet. In diezelfde periode kwamen hier Saksen en Franken wonen. Allemaal verschillende 'volken' dus die een gooi zouden kunnen doen naar het Eerste Nederlanderschap. Waarbij de Kelten de beste papieren lijken te hebben.

Het duurt echter nog wel effe voor we dit stukje grond Nederland gaan noemen. Pas in 1579 wordt de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden opgericht. Eigenlijk begint de geschiedenis van wat we echt Nederland kunnen noemen pas in de tachtigjarige oorlog. Maar aan het eind van de Franse tijd (tegen 1800) heetten we weer de Bataafse Republiek. En rond 1836 ergens is Belgie op zichzelf gaan wonen. Sowieso hebben de grenzen al die tijd nogal gefladderd.

Eigenlijk spreken we pas echt van Nederland zoals we dat nu kennen na pakweg 1848, nog maar een dikke 150 jaar eigenlijk. Toen was de oorspronkelijke bevolking al van zodanig gemengde samenstelling, dat je geen enkele oorspronkelijke deelgroep meer kan aanwijzen als de Echte Eersten.

Wil je toch zo ver terug, dan zijn het dus niet de Friezen maar de Limburgers die zouden kunnen afstammen van de eerste met naam genoemde bevolkingsgroep /cultuur die we op ons grondgebied gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
We zijn dus allemaal allochtoon, gastarbeider, butenlander, import enzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Nederland zoals wij dat nu kennen bestaat sinds 1818. Met uitzondering van de Periode 1830-1839 toen met uitzondering van Maastricht Limburg zich aansloot bij België. En met uitzondering van de flevopolder, een kwart van Noord-Holland, de Noord-Oostpolder. En zo zou ik nog wel een paar kleine polders kunnen opnoemen... Feitelijk kennen we het Nederland, zoals we dat nu kennen pas sinds de jaren '50...

Andere antwoorden (2)

De eerste bewoners hadden hun plaatsje in Limburg. En volgens recent archeologisch onderzoek al 40.000 jaar v.C. in de grotten bij Maastricht en Valkenburg. En dit zijn overigens niet allemaal zgn. 'mergelgrotten'...

De eerste zogenoemde 'nederzettingen' dateren van 5000 tot 5400 voor onze jaartelling in Limburg. En toen was er in het bijna moerasachtige Friesland nog geen sprake van welke bewoning dan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet waren de Friezen inderdaad de eerste bewoners van het Noorden en Westen van het huidige Nederland. Er waren natuurlijk ook wel andere volken die in de prehistorie delen van Limburg, Brabant en Drenthe bewoonden (zie b.v. http://www.angelfire.com/me/prehistory/geschiedenis.html), maar omdat er geen geschriften uit die tijd bestaan heb je alleen het bewijs dat zij er ooit waren en weet je niet of ze ook bleven.
Pas als je een stoffelijk overschot uit die tijd vindt wat nog bruikbaar dna oplevert zou je kunnen zien of er nog nazaten van die vroege bewoners in Nederland rondlopen.