Kan er in het lichaam een verval reactie voorkomen als iemand een radioactieve stof binnen krijgt?

Een radioactieve stof is een stof waarvan de kern van een isotoop teveel protonen of neutronen bevat dat het vervalt en daardoor kernstraling uitzendt, maar gebeurt dit ook in een menselijk lichaam als iemand zo'n stof toegediend krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wanneer iemand een radioactieve stof binnenkrijgt, is het doel van dit middel om 'iets' aan te tonen. Het feit dat deze stof straling uitzend is juist de rede dat mensen deze stof toegediend krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vervalreactie is een volkomen toevallig proces. De kans dat een atoom of een elementair deeltje binnen een bepaalde tijd vervalt is zeer goed bekend. De omgeving maakt daarin niets uit. Als je de kernen zou gaan bombarderen met andere deeltjes dan kunnen ze wel veranderen. Als je een ander deeltje hebt is ook de vervalreactie anders geworden. Ook maakt het nog uit hoe snel een deeltje beweegt. Voor deeltjes die heel snel bewegen ten opzichte van ons bewegen staat de tijd bijna stil. Voor ons lijkt het dan alsof de deeltjes veel langzamer vervallen.
Radioactieve stoffen worden vaak in het menselijk lichaam gebruikt. Je kunt radioactieve atomen in een groter molecuul inbouwen en zo de lotgevallen van die moleculen volgen. Ook een Pet scan is daarop gebaseerd. De detectoren kunnen goed de plaats vaststellen van elke vervalreactie. Daardoor kun je weer herleiden waar de meeste van die moleculen zich bevinden.
Ook inspuiting met technetium werkt zo, het kunstmatige element verplaatst zich van bloed naar botten en nieren tot het uiteindelijk allemaal in de urineblaas is verzameld. Elke keer als een kern terugvalt komt er een gammafoton vrij dat kan worden gedetecteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stof zal het zelfde reageren in of buiten het lichaam, wat de lichaamscellen betreft,deze kunnen beschadigen en daardoor kan oa het groei process op hol slaan(kanker)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, ik heb het ook niet over de risico factor gehad en het middel ook niet afgeraden, echter verteld wat radioaktive stof (in wat voor een vorm dan ook) kan doen.