De drang om te lopen is aangeboren. Als je een pasgeboren baby rechtop houd, zal hij automatisch loopbewegingen maken. Dit is een aangeboren reflex. Bijna alle baby's verliezen na een paar dagen of weken dit automatische reflex weer, tot dat ze ongeveer een jaar zijn (iets eerder).

Wat echter wel aangeleerd moet worden, is het bewaren van het evenwicht. Dit is waarom zeer ernstig verwaarloosde kinderen zoals in een antwoord hierboven vaak niet goed leren lopen, ze hebben hoogstwaarschijnlijk ooit wel een poging gedaan, maar door te weinig stimuleren hebben ze er nare ervaringen mee (ze vielen steeds) en negatieve associaties zorgen dat het natuurlijk loopreflex wordt onderdrukt. Verder kopieren kinderen gedrag, dat van hun op twee benen lopende ouders, maar bijvoorbeeld ook dat van de vierpotige hond.

Maar in principe is het voortbewegen bij elke diersoort aangeboren, ook bij de mens (wat je dus kan zien bij pasgeboren baby's). De meeste dieren kunnen al in een paar uur na de geboorte lopen, dat leren ze niet specifiek, ze weten gewoon dat het moet, net als dat je na de geboorte weet dat je moet ademen of drinken etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!

Andere antwoorden (6)

Het is aangeboren, je hebt er aanleg voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er wel aanleg voor, maar dat moet je wel leren.
aangeleerd, omdat je het nog niet kunt als je bent geboren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb gelezen over zgn "wolfskinderen" die door dieren zijn grootgebracht, en zich voortbewogen op handen en voeten.
het lijkt me dus aangeleerd.
13 jaar geleden
aangeboren waarom denk je dan dat we benen hebben voor de sier? :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moment waarop een kind begint te lopen, wordt bepaald door een duizelingwekkend aantal factoren. Laat beginnen met lopen kan bijvoorbeeld samenhangen met:

-de (genetische) aanleg – laat gaan lopen kan 'in de familie zitten';
-de mate van zelfvertrouwen van het kind;
-de bouw van het lijf – een pezig gespierd type zal eerder gaan lopen dan een rond tonnetje;
-de bouw van de benen – lang en dun loopt lastiger voor een beginnende loper dan korte beentjes;
-het plezier waarmee het kind kruipt – hoe leuker ze dat vinden en hoe beter dat gaat, hoe minder reden er is om -te gaan lopen;
-de lichamelijke conditie – de eerste stapjes kunnen vertraging oplopen door oorontstekingen of andere ziektes die veel energie kosten om van te herstellen.

Ouders moeten kinderen stimuleren om te lopen. Lopen is een leerproces, net als leren praten en leren rekenen. :)
Ook jij bent toen je klein was geleerd te lopen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aangeleerd. Ik heb ooit een artikel gelezen over een gezin in Turkije waar het aan de nodige aandacht van de ouders had ontbroken en waar alle kinderen (ruim volwassen) alleen kropen. Er was ook een erfelijke factor in het spel waardoor de moeder en drie van de vijf kinderen gezien hun fysiek niet konden lopen, maar de twee anderen (tussen de dertig en de veertig) leerden alsnog door een goede begeleiding en een rollator uiteindelijk zich zelfstandig, zij het wat schuifelend, voort te bewegen op twee benen.
Als lopen aangeboren was hadden ze zeker kunnen lopen.