kun je onder invloed van hasj of wiet beter filosoferen?

Zelf heb ik meegemaakt dat verschillende moods de bijwerking van wiet en hasj versterken. Wiet en hasj geven je rust, maar ik heb ook het idee dat je hierdoor beter kunt filosoferen. En wat is nou precies het verschil tussen wiet en hasj in deze context?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Je kunt wel het gevoel hebben dat je beter denkt en op grootsche ideeën komt. Maar als je het eens voor elkaar krijgt die dingen op te schrijven, dan blijkt het vaak niet veel voor te stellen. ("Een vierkant is rood en een zebra niet", zulke redeneringen.)
Het kan wel helpen om wat vrijer te denken, maar dat kun je met wat training zonder wiet en/of hash ook.
Mijn eigen ervaring is dat ik bij wiet briljante gedachtes kreeg, en dat ik van hash meer.... de grote leegte ineens begreep, het Niets. Dus daar kwamen ook al geen echte topideetjes van ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik vind het wel een schitterende gedachte, dat een vierkant rood is, en een zebra niet. Daar zou ik, (met of zonder hash) nooit opgekomen zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar of de wereld er nou echt wat mee opschiet... ;-)

Andere antwoorden (9)

Als je wiet - marihuana - gebruikt worden je gevoelens versterkt; als je je rot voelde kun je je nog rotter gaan voelen. Als je je goed voelde, ga je je beter voelen.

Als je hasj - cannabis - gebruikt worden je gevoelens versterkt. Als je je rot voelde kun je je nog rotter gaan voelen. Als je je goed voelde, ga je je beter voelen.

Beide vallen onder de hallucinogene middelen
ook wel psychedelische drugs, of geestverruimende middelen, genoemd.

Je kunt onder invloed wel beter filosoferen, dat wil zeggen ouwehoeren, maar of dat gefilosofeer dan ook hout snijdt, zinnig is, dat is maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cannabis is wiet, hash is hars van de cannabisplant.
Verder klopt het helemaal, je gevoelens worden versterkt, dus je moet niet gebruiken om je 'beter' te gaan voelen als je in de put zit want dat zal niet werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HuH?
Ik had het niet eens van wikipedia, maar daar staat toch ook:
Marihuana (of wiet, van het Engelse weed = 'onkruid') Ja en hasj wordt van de hars gemaakt en
wiet - marihuana, van de bloemtoppen of zaaddoosjes van dezelfde plant de cannabis.
Ik blow al 15 jaar. Voor mij is het meer voor rust die ik moeilijk kan vinden zonder. Meestal zijn de zaken die mensen bedenken tijdens blowen minder van toepassing als ze nuchter zijn. Punt is je hoeft geen wiet af hasj te gebruiken om te filosoferen. En hasj kun je op velen manieren maken zelfs van verschillende delen van de plant. Als hasj slecht is kunnen ze er altijd nog hasj olie overheen gooien en dit kan smaakt en of thc gehalte verbeteren. Wiet is gewoon de bloemetjes. Beide gaan om de thc gehalte uiteindelijk.

De sleutel om goed te filosoferen is state of mind. Je moet open staan en stil staan tegelijk. Open staan om zelfs [normalen] zaken door andere ogen te zien. En dus sta je ook tegelijkertijd stil bij het gene waarover je filosofeert.

Ik geloof dus dat de beste manier voor goed te filosoferen gewoon te maken hebben met de vragen die je jezelf of andere stelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niko
13 jaar geleden
volgens mij,ervaringsdeskundige,is uw betoog het bewijs dat je met hash/wiet op best kunt redeneren/filosoferen.
en ook dat je daarbij dan flink in de mist kunt raken.
Je gaat in ieder geval denken van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, onder invloed van wiet en hash kun je het idéé krijgen dat je beter kunt 'filosoferen'. Als je je zogenaamd 'filosofische' gedachten onder de invloed van cannabis zou opschrijven en in nuchtere toestand nalezen, kom je erachter dat je alleen aan het vrij associëren bent geweest, en zelfs dat met een hoop mist in je hoofd.

In deze specifieke context zit er niet echt verschil tussen hasj en wiet.

Overigens over je eerste zin: THC is een stemmingsversterker. Het zijn dan ook niet je moods die de bijwerking van hasj en wiet versterken, het is de werking van hasj en wiet om je moods te versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee hoor, gewoon omdat je alleen maar dénkt dat je briljant bent als je rookt, niet omdat je dat ook echt bent. Als je nuchter bent, begrijp je niet wat je allemaal 'gefilosofeerd' hebt omdat er niets te begrijpen valt: het is onzin die op het moment zelf heel diep leek.
THC verhoogt je denkvermogen bepaald niet.
Mede daardoor ervaar je je gevoel sterker omdat je denkvermogen minder aandacht vraagt.
Dus kun je wel beter bij je gevoel komen, althans die beleving heb je.
Om te filosoferen moet je scherp kunnen nadenken .(verbanden leggen) en dat gaat met hash. etc MINDER goed dan zonder.
Een van de zeer goede antwoorden stelde dat je DENKT dat je beter kunt filosoferen. Dat is een hele sterke omschrijving.
Het is juist bewezen dat je hersenen eerder in cirkels gaat denken dan tot oplossingen komt.
Als je wilt filosoferen kun je dus je verstand beter helder houden......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter? Nee. Anders? Ja.

Je denkpatroon wordt wel veranderd en je legt andere relaties dan normaal. Je wordt wellicht wat meer openminded, maar dat is geheel afhankelijk van je stemming. Het punt is dat je niet zo zeer filosofischer wordt, als wel dat je jezelf wat meer verrast met gedachten, stellingen en inzichten die je normaal niet zo snel boven water zou krijgen. Of deze gedachten, stellingen en inzichten daadwerkelijk beter zijn dan iets wat je bedenkt in nuchtere toestand, is ene 2e. Het kan natuurlijk zo zijn dat je onder invloed iets geniaals bedenkt, maar het is geen vaste regel.

Aan de andere kant, ik heb onder invloed van middelen als LSD inzichten en gevoelens gehad die ik in heldere toestand niet eens begrijp, kan herhalen of duidelijk kan verwoorden. Ik heb dingen gezien en gehoord die je eigenlijk zou moeten proeven of voelen. En zo zijn er talloze ervaringen die je nuchter nooit zou meemaken. Nu was ik op zulke momenten niet echt in staat om filosofisch bezig te gaan, maar eenmaal nuchter heb je wel weer extra food for thought.

Kortom, ik denk niet dat je onder invloed beter gaat filosoferen, maar je opent wel min of meer je ogen voor andere impulsen die je later wel weer kunt gebruiken; met een verruimde blik ga je verder door je nuchtere leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment, dat je dat doet, lijkt het van wel, maar laat iemand eens noteren wat je dan allemaal ten berde brengt en lees of luister dit af, als je weer op aarde bent nedergedaald. SCHRIKKEN....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, ja. Schrikken zou natuurlijk kunnen... of buikkrampen krijgen van het lachen na terugluisteren (ervaring). :)
Filosoferen is heel diep nadenken over logische dingen. Onder invloed van wiet of hasj denk je diep na over onlogische dingen. Dat is het verschil, dus het antwoord is eigenlijk nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dat lijkt alleen maar zo.

Je zintuiglijke waarnemingen worden wel gestimuleerd/gefocused.

(smaak,zien,horen,ruiken,tastzin),maar tegelijkertijd wordt je bewuste,logische denkvermogen versmald en je onderbewuste wordt juist geactiveerd,zodat je daardoor in een soort roes of trance-achtige toestand terecht komt,waardoor het net líjkt alsof je
(combinatie van zintuiglijke stimulans met verhoogde werking onderbewustzijn ten koste van waakbewustzijn= alpha-staat van bewustzijn oftewel licht-hypnogoge toestand)
alles véél helderder waarneemt én "scherper" ziet en véél "helderder" kan denken/voelen.

Dit valt te vergelijken met een zgn. lucide droomervaring: een droom,waarin de beelden en ervaringen uitermate intens zijn.

Het verschil tussen hasj en wiet is in deze ,dat hasj je wat slomer maakt dan wiet,dus je voelt je meer "high" .

Toegevoegd na 2 minuten:
toevoeging:

het is dus zo,concluderend,dat je níet meer/beter kan filosoferen of nadenken dan wanneer je nuchter bent/niet stoned bent.

Je ziet alles juist meer als in een soort roes of,zoals boven gezegd,meer in een droomachtige toestand.