Waarom kan een regenworm gewoon verder leven/kruipen als hij doormidden is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Regenwormen hebben een groot herstellingsvermogen (regeneratie). Aan de voorkant kunnen tot maximaal vier segmenten verwijderd worden, die daarna gewoon weer opnieuw gevormd worden. Worden er meer verwijderd, maximaal 15, dan kunnen ze niet allemaal weer aangroeien. Bij meer dan 15 gaat de regenworm dood. Aan het achtereinde kunnen veel meer segmenten verwijderd worden. Als een regenworm doormidden breekt kan alleen het voorstuk in leven blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doormidden kan niet stukken er van af wel.

Andere antwoorden (3)

Kan die niet zijn stuiptrekkingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Regenwormen hebben een groot herstellingsvermogen (regeneratie). Aan de voorkant kunnen tot maximaal vier segmenten verwijderd worden, die daarna gewoon weer opnieuw gevormd worden. Worden er meer verwijderd, maximaal 15, dan kunnen ze niet allemaal weer aangroeien. Bij meer dan 15 gaat de regenworm dood. Aan het achtereinde kunnen veel meer segmenten verwijderd worden. Als een regenworm doormidden breekt kan alleen het voorstuk in leven blijven.

Als een regenworm door een dier gepakt wordt kan hij, net zoals een hagedis met zijn staart, segmenten afstoten en zo wegvluchten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een regenworrm heeft ook 10 harten, wat noodzakelijk is om zonder 'hoofd' of 'staart' door te kunnen leven.
Echter het is niet geheel nutteloos, de mogelijkheid om segmenten af te stoten. Net als bij de hagedis is dit ter beveiliging: Door het afstoten van segmenten bestaat de mogelijkheid om van roofdier te vluchten.